Steeds meer e-mail geopend op tablet of mobiel

12-06-2014 (08:06) - Marketing

Een e-mail wordt steeds vaker op een mobiele device geopend en doorgeklikt. Hoewel het merendeel van de e-mails nog steeds op de desktop wordt gelezen en geklikt, laten de opens en kliks op mobiel in elk kwartaal van 2013 een stijging zien. 
 
Dit blijkt uit de 3e editie (2014) van de Nationale E-mail Benchmark, die vandaag door DDMA wordt gepubliceerd. In deze editie is voor het eerst een vergelijking meegenomen tussen desktop en mobiel voor wat betreft de opens en kliks. De benchmark biedt inzicht in de verzending van Nederlandse
e-mailings en de resultaten hiervan.
 
De stijging in 2013 benadrukt dat het optimaliseren van de weergave van een e-mailuiting op een mobile device steeds belangrijker wordt. Het percentage unieke opens op mobiel is in de loop van 2013 met circa 24% gestegen (Q4 in vergelijking met Q1). Voor unieke kliks op mobiel is de stijging circa 29%. 
 
Ook in 2013 blijft donderdag de favoriete dag om een e-mailing te verzenden (22,3%), gevolgd door dinsdag (19,1%). De responsratio’s (opens, kliks per afgeleverde e-mail en kliks per geopende e-mail) op doordeweekse dagen laten maar kleine variaties zien.
 
De meeste e-mailings (80,2%) zijn verstuurd tussen 08:00 en 17:00 uur. De grootste piek is om 10:00 uur, en ook om 12:00 en 16:00 zijn er kleine pieken. Vanaf 07:00 kennen de responsratio’s een licht stijgende lijn tot ongeveer 16:00 uur. Opvallend daarin is een piek rond 08:00 uur en een lichte daling rond 13:00 uur. 
 
B2C en B2B e-mailings verschillen wel van elkaar. B2C e-mailings die rond 20:00 uur zijn verstuurd, kennen de beste responsratio’s. Bij B2B e-mailings zijn dit de e-mailings die rond 08:00 uur zijn verstuurd.
 
 

 


DDMA

Bureaus

Media

Economisch