Stelling: een succesvolle webshop kan niet zonder SEO-teksten

22-12-2021 (16:21) - Marketing

De grote webshops hebben ze vaak netjes weggewerkt, maar onder andere Bol.com, Coolblue.nl en Zalando.nl staan bekend om hun sterke SEO-teksten. Toch betekent dat niet dat iedere webshop er (al) gebruik van maakt. Soms is het grafische aspect belangrijker, en komen webwinkels op andere manieren bovendrijven.
 
Daarom zijn we benieuwd naar wat jij vindt. We droppen de stelling: een succesvolle webshop kan niet zonder SEO-teksten.
 

In favor: meer ruimte voor zoektermen

Die SEO-teksten creëren voor veel webwinkels namelijk enorm veel waarde. Webshops moeten het niet zelden hebben van de bezoekers die hen via Google vinden. Dat gebeurt rechtstreeks vanuit de zoekresultaten, via Google Shopping en via de afbeeldingen die er bij de producten staan.
 
In alle drie die gevallen is het belangrijk om zoektermen te verwerken, zowel bij de producten en de plaatjes als in de teksten die op de pagina staan. De volgende teksten bieden mogelijkheden om voor SEO te optimaliseren:
 
•   Categorieteksten
Op categorieniveau gebruik je algemene zoektermen. Ze beschrijven de categorie, combineren de termen met de belangrijkste merken of beschrijven zelfs toepassingen en herkenbare situaties. Dit hangt uiteraard af van de zoektermen die klanten gebruiken om de producten en/of oplossingen te vinden.
 
•   Productteksten
Op de productpagina is de tekst specifieker. De zoektermen draaien om de producten zelf, om de uitvoeringen daarvan of de kleuren waarin deze beschikbaar zijn. De teksten zijn vaak korter, of bevatten een belangrijke mate van uitleg over de gebruikte materialen of het gebruik van het product.
 
•   Alt-tags bij afbeeldingen
Afbeeldingen bij producten bieden de mogelijkheid om een paar (zoek)termen toe te voegen.
Daarnaast kun je de H1, H2 en eventuele andere tussenkoppen op een pagina optimaliseren, net als de SEO-titel en meta-beschrijving. Het zijn allemaal gemiste kansen, als je geen SEO-teksten schrijft voor de webwinkel. Toch?
 

Zit het bezoekers niet in de weg?

Andersom zweren sommige webshops er namelijk bij om zo min mogelijk geschreven content te publiceren. Ze houden het liever bij grote afbeeldingen, bij visuele weergaven en een zo sterk mogelijk visueel beeld.
De teksten zouden alleen maar afleiden, en op die manier meer kwaad doen dan goed. Een sterker webshop verkoopt zichzelf, en via bijvoorbeeld sociale media zoals Instagram of Pinterest. Bovendien valt het niet mee om het met geschreven SEO-teksten op te nemen tegen de grote spelers die je daarmee behoorlijk in de weg kunnen zitten. Toch?
 

SEO-teksten voor webshops

Hoe denk jij over SEO-teksten voor webshops en het inzetten van een tekstschrijver daarvoor? Denk je dat je het als webshop redt zonder de teksten om te optimaliseren voor Google? Of is dat een belangrijke voorwaarde geworden om online succesvol te kunnen zijn? 

Bureaus

Media

Economisch