Zuinig rijden met competitieve game
02-07-2014 (07:57) - Marketing
Om tegemoet te komen aan de steeds grotere wens om het gedrag van bestuurders - en daarmee het praktijkverbruik – in positieve zin te kunnen beïnvloeden, heeft de afdeling Behavioural and Societal Sciences van TNO momenteel in opdracht van het ministerie van Economische Zaken een game ontwikkeld die via smartphone of tablet in de auto gespeeld kan worden.
Opel Nederland werkt in dit TNO-project samen met een aantal andere participanten, met het gezamenlijke doel om berijders directe feedback te geven op hun rijgedrag en daarmee zuinig rijden te bevorderen. Let the eco battle begin!
De E-Mission app werkt zo: na ingelogd te zijn, kan de berijder thuis of in de auto een route instellen of selecteren en deze vervolgens activeren. Als deze route eenmaal meerdere keren is afgelegd (door de berijder zelf of door andere spelers) kan er een uitdaging worden aangegaan, met als doel het beter te doen dan de opponent op hetzelfde traject.
Tijdens de rit ontvangt de deelnemer - op veilige wijze - feedback op zijn rijgedrag, zoals acceleratie/deceleratie, schakelen en remmen. Na afloop van de rit eindigt de uitdaging en verneemt de berijder of hij het beter of slechter heeft gedaan dan zijn opponent. Met de verworven scores kan hij vervolgens beloond worden, bijvoorbeeld door een incentive van de werkgever of leasemaatschappij. Uiteraard biedt deze game bij verdere doorontwikkeling ook de mogelijkheid om te delen via social media en is het een nieuwe tool om bijvoorbeeld wagenparkbeheerders te ondersteunen in het reduceren van brandstofverbruik van het actieve wagenpark.
Opel Nederland heeft in deze fase van het project een elektrische Ampera en een benzineversie van de Opel Insignia beschikbaar gesteld, naast een financiële bijdrage aan het project en wil hiermee een bijdrage leveren aan de gewenste stimulering van een bewuster rijgedrag van automobilisten, waarmee brandstofverbruik verder gereduceerd kan worden.