Andere jas nrc.next
19-01-2012 (09:28) - Media
Dagblad nrc.next heeft een andere look gekregen. ‘In 2006 introduceerden we nrc.next in een poging een nieuwe generatie mediagebruikers te winnen voor betaalde kwaliteitsjournalistiek. In een tijd waar nieuws gratis en overal is, begonnen wij een krant die zich bijna geheel richt op duiding. Met een tijdschriftachtige voorpagina, eigenzinnige invalshoeken, onbekende schrijvers als columnist en paginagrote foto’s heeft nrc.next een eigen plaats in krantenland veroverd. Hoogste tijd dus om een volgende stap naar de krant van de toekomst te maken’, aldus hoofdredacteur Rob Wijnberg.
‘De belangrijkste verandering is de nieuwe rubriek next checkt - dagelijks terug te vinden op pagina 2 & 3 in de krant en op onze weblog. Hier zal nrc.next iedere dag één of meerdere beweringen van prominente opiniemakers uit het publieke debat gaan controleren op onderbouwing. Anders gezegd, we gaan veel vaker de vraag stellen: ‘Klopt dit wel?’. Nu zult u zeggen: is dat niet altijd al de hoofdtaak van een journalist geweest - de feiten checken? Inderdaad, maar in deze tijd van spindoctors en pr-afdelingen is dat een verwaarloosde taak geworden. Soms betekent vernieuwen simpelweg: terug naar de kern van het vak.’
Daarnaast heeft nrc.next ook een nieuwe nieuwsindeling. In plaats van het aloude Binnenland, Buitenland en Economie, gaat de nrc.next-lezer voortaan De Wereld Over. Nieuwe columnist is Joris Luyendijk. Hij zal voortaan wekelijks op geheel eigen wijze de ontwikkelingen in de financiële wereld verslaan.