ANP vreest voor kwaliteitsverlies
15-06-2009 (10:00) - Media
Het besluit van NOS, NRC, Volkskrant en FD Mediagroep om hun contracten met ANP tegen het licht te houden, heeft grote gevolgen. Dat zegt Eric van Gruijthuijsen, hoofdredacteur en directeur van ANP Nieuws. Gratis kranten en internetsites zullen hun kosten namelijk fors zien stijgen als de grootste ANP-klanten hun contract opzeggen.
De kosten kunnen dan door minder partijen worden gedeeld, tenzij ANP zijn diensten versobert. Datzelfde geldt voor betaalde media die aangesloten blijven bij het ANP.
Voor de betaalde media kan het negatieve effect op de gratis media een strategische rol spelen in de besluitvorming. Rob Haans, uitgever van de Volkskrant, zegt beducht te zijn voor de concurrentie vanuit de gratis dagbladen en nieuwssites. 'Met het ANP houden we met de hele sector een dienst in de lucht die er voor zorgt dat er hoogwaardige artikelen geleverd kunnen worden. Maar onze concurrenten hebben daar ook toegang toe. De vraag is of het verstandig is om daarmee door te gaan.'
Van Gruijthuijsen stipt aan dat de eerste contracten met Metro, Sp!ts en Nu.nl tien jaar geleden al werden gesloten, gratis kranten en nieuwssites bovendien een andere doelgroep bedienen, en dat er ten slotte weinig meer van het ANP-tarief af kan. 'Dat zal gevolgen hebben voor de kwantiteit of kwaliteit.'
De uitgevers van Metro en Spits halen hun schouders op bij de kritiek van de Volkskrant. 'Weer zo'n persoon van een 'kwaliteitskrant' die het ANP en Metro de schuld geeft van zijn eigen probleem', zegt Metro-uitgever Silvio de Groot.