Archieven Trouw en Parool te zien
16-06-2008 (10:15) - Media
Met de tentoonstelling OPLAGE staat Galerie 37 Spaarnestad in het teken van de gedrukte massamedia. In het souterrain is een eerste selectie te zien uit de fotoarchieven van Trouw en Het Parool, sinds enkele maanden in beheer bij Spaarnestad Photo. Aansluitend op de parterre sculpturen van de Duitse kunstenaar Hans Jürgen Simon, gebeeldhouwd uit kranten en tijdschriften.In 2007 heeft Spaarnestad Photo de historische fotoarchieven van de dagbladen Trouw en Het Parool in beheer gekregen. De ruim 600.000 foto’s, hoofdzakelijk zwart-wit materiaal, geven een prachtig beeld van Nederland in de tweede helft van de 20e eeuw. Met kwalitatief hoogwaardige reportages van vaste fotografen als Wubbo de Jong, Ad Nuis, Werry Crone en Serge Ligtenberg en werk van diverse freelancers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontstonden deze twee kranten als belangrijke verzetsbladen: Het Parool in 1941 en Trouw in 1943. Terwijl Het Parool vanuit de sociaaldemocratische verzetsbeweging werd opgericht en zich als dagblad grotendeels richtte op de stad Amsterdam, had Trouw een orthodox-protestantse achtergrond en een meer landelijk aandachtsgebied. Binnenlandse en buitenlandse reportages, achtergronden bij maatschappelijke thema’s, portretten en kort nieuws komen aan bod in de tentoonstelling.
Aansluitend wordt werk getoond van de Duitse kunstenaar Hans Jürgen Simon (1940, Lauban). Na te zijn gelezen verliezen gedrukte massamedia vaak hun functie. Voor de lezer zijn materiaal, typografie en kleur een bijzaak. Hans-Jürgen Simon bevrijdt het drukwerk van deze tijdelijkheid en maakt sculpturen van kranten en tijdschriften. De structuur van het papier, de typografie en de verschillende lagen bepalen de uiteindelijke vorm en grootte van het werk. Papier wordt gevouwen, gewaaierd, samengeperst en gefixeerd met kunsthars tot sculpturen ontstaan die doen denken aan glooiingen van de aardkorst of jaarringen van bomen. Tekst en beeld vloeien samen, inhoud en vorm wisselen van plaats. Hans Jürgen Simon is woonachtig en werkzaam in de regio Osnabrück, zusterstad van Haarlem.
De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met de Kunsthalle Dominikanerkirche Osnabrück en met steun van de Gemeente Haarlem en de Stadt Osnabrück.