Barre tijden voor opiniebladen

09-06-2008 (10:36) - Media

Het zijn barre tijden voor opiniebladen. Alleen de oplage van Elsevier groeit, maar de uitgever wil er vanaf. En terwijl weekbladen als HP/De Tijd en Opinio zich richten op meer rechtse doelgroepen, worden ze in hun bestaan bedreigd. NRC maakte een uitgebreide analyse over de Nederlandse opiniebladen.

De reden waarom Elsevier wél groeit en met gemak 150 duizend exemplaren verkoopt, zit in het strakke format. Veel service, gemaakt vanuit de lezer, meer een magazine volgens alle wetten dan dat genre dan een opinieblad, zo oordelen de hoofdredacteuren van VN, HP/De Tijd, Opinio en De Groene. Maar waar Elsevier een gelikte formule is, heeft HP/De Tijd een verzameling eigengereide auteurs in huis die hun stempel kunnen drukken op hun journalistieke werk. Iets waar menig Elsevier-redacteur jaloers op mag zijn.
Xandra Schutte van De Groene Amsterdammer vindt dat het erom gaat dat je een consistent en goed blad maakt. ‘De bladen die nu in de problemen zijn - Opinio, HP/De Tijd en Vrij Nederland - hebben in korte tijd heel veel veranderd. Die hebben ook de moeilijkste opdracht: veel van hun (linkse) lezers zijn afgehaakt en ten gunste van de kwaliteitskranten. In de jaren zeventig was VN het blad met de meest spraakmakende inhoud. Nu kan je dergelijke verhalen overal vinden.’

Hoofdredacteur Emile Fallaux van VN voegt toe dat de toon van het blad belangrijk is. ‘Vrij Nederland bracht de lezer in verwarring door te zwalken naar postmoderne sferen, maar probeert nu de aansluiting met progressieve lezers te herstellen. HP/De Tijd dreef even mee op de populariteit van Elsevier-columnist Pim Fortuyn, maar bleef steken in een onhebbelijke toon en afzeikjournalistiek die nu uit de gratie is.’
Wat betreft advertenties is de concurrentie groter dan ooit. Vroeger hadden opiniebladen slechts te maken met andere tijdschriften, nu ook met kranten en websites.

NRC

Bureaus

Marketing

Economisch