CEO's grote mediagebruikers

24-03-2011 (09:14) - Media

70 procent van executives werkzaam in de technologiesector leest ten minste eenmaal per maand gedrukte tijdschriften en bijna de helft (48 procent) leest minstens eenmaal per week gedrukte tijdschriften. Ook nationale kranten blijven een belangrijke informatiebron voor nieuws uit de technologiewereld. Dat zijn de uitkomsten van het recente jaarlijkse marktonderzoek van de technologiesector dat is uitgevoerd door Eurocom Worldwide, het wereldwijde PR netwerk, in samenwerking met EMG uit Bergen op Zoom.

Het onderzoek laat zien dat online media de meest gebruikte informatiebronnen zijn voor nieuws uit de technologiesector. Dat wordt aangegeven door driekwart (76 procent) van de respondenten. Daarna volgen gedrukte tijdschriften over de technologiesector (42 procent) en nationale kranten (38 procent) als informatiebron.

Het onderzoek dat de opvattingen en het mediagebruik van 664 senior executives van technologieondernemingen over de hele wereld peilde, waaronder Nederland, wees uit dat 37 procent van de respondenten zoekmachines gebruikt om nieuws uit de technologiesector te volgen.

‘Deze uitkomsten tonen aan dat er nog steeds behoefte bestaat aan gespecialiseerde media; niet alleen online maar ook in gedrukte vorm. Hoewel veel gedrukte media wellicht concurrentiedruk ondervinden van online nieuwsmedia, of het nu tijdschriften zijn of kranten, blijken zij nog steeds hun weg te vinden naar de lezers’, vertelt Willem van de Velde, partner bij EMG.

Het onderzoek van Eurocom Worldwide stelde verder vast dat 26 procent van de executives van technologieondernemingen ook blogs gebruikt als nieuwsbron en 30 procent gebruikt verschillende sociale media.

Mogelijk nog opvallender is de wijze waarop deze nieuwsbronnen worden geraadpleegd. De meerderheid van de respondenten van het onderzoek (87 procent) gebruikt voor het raadplegen van online nieuws hun laptop PC. Interessant is dat 54 procent van de respondenten op dit moment smartphones gebruikt en 16 procent een tablet zoals een iPad om nieuws te lezen.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch