De impact van duizend dagbladadvertenties

10-06-2008 (10:43) - Media

RReporter, de online RRO[i]-database van Cebuco, geeft de mediaprofessional vanaf heden nog betere informatie over de werking van de krant als advertentiemedium. Het aantal reclame reactie onderzoeken in de database is namelijk uitgebreid tot ruim duizend stuks. Daarmee heeft RReporter een grote voorspellende waarde voor de impact van een dagbladcampagne. Verder kan de tool gebruikt worden om succesvolle cases te bekijken of om zelf analyses uit te voeren.

Sinds de RReporter in het najaar van 2006 werd geïntroduceerd, is het aantal opgenomen cases verdubbeld. Het aantal van 1000 geeft aan dat de verversing groot is. In totaal zijn de antwoorden van zo’n 177.000 respondenten terug te vinden. Een dergelijke omvang maakt tal van analyses mogelijk: retailers, banken of automotive adverteerders kunnen de dagbladcampagnes in hun branches benchmarken. Daarnaast kunnen diverse advertentieopties, zoals kleurgebruik en formaat, objectief worden vergeleken. Ook zijn er diverse doelgroepen samen te stellen.
‘’Cebuco streeft ernaar om meer over dagbladen te rapporteren dan alleen het mediumbereik dat wordt gemeten door NOM’, aldus Erik Grimm, research director van Cebuco. ‘Dankzij RReporter gaat accountability met pagina- en advertentiebereik een aantal belangrijke stappen verder. Heel bruikbaar om de campagne vooraf goed af te wegen en achteraf kritisch te evalueren.’

Door de meerderheid bekeken
De resultaten van de 1000 recente onderzoeken geven een interessant beeld van de impact van een gemiddelde dagbladcampagne. Uit de RReporter blijkt dat ruim de helft van de lezers (52 procent) een gemiddelde dagbladadvertentie bekijkt. Er zijn ook advertenties die door circa negentig procent van de lezers worden bekeken. De advertenties van Aldi en Lidl behoren daartoe, wat aangeeft dat het dagblad goed werk doet voor de voordeelsupermarkten. Maar het succes beperkt zich niet tot retailers, themacampagnes blijken eveneens bovengemiddeld te scoren. En originaliteit wordt gewaardeerd; de uitingen uit creatieve competities verslaan moeiteloos de benchmark.
Het merk van de adverteerder blijft bij één plaatsing gemiddeld bij 38 procent van de lezers hangen en de gemiddelde waardering voor een dagbladadvertentie is uitgedrukt in een rapportcijfer een zeven. Analyses laten zien dat de hoogte van de impact van dagbladen te danken is aan de kwaliteit van bereik van dagbladen.

Bureaus

Marketing

Economisch