Drastisch reddingsplan HP/De Tijd
06-06-2008 (10:06) - Media
De hoofdredactie van HP/DeTijd heeft opnieuw een reddingsplan ingediend bij uitgever Audax. Handhaving van de wekelijkse verschijning, een forse reductie van de redactie en eigen advertentie-acquisitie vormen de basis van het plan. In tegenstelling tot een eerder plan dat werd verworpen, is nu wel een financiële onderbouwing meegenomen. Volgens hoofdredacteur Henk Steenhuis kan HP/De Tijd met dit plan binnen drie jaar zwarte cijfers schrijven.In het plan wordt de redactieraad gehalveerd en het blad wordt stukken dunner. Daar tegenover staat dat HP/De Tijd een eigen advertentie-acquisitie wil en zelfstandige huisvesting – los van Audax. Woordvoerder Tom Kellenhuis van de Redactieraad stelt dat de Audax-directie een wig probeert te drijven tussen redactie en hoofdredactie. Hij noemt het ‘ronduit onbeschoft’ dat de directie geen antwoord heeft gegeven aan de hoofdredactie op het eerdere reddingsplan, maar wel aan de Redactieraad en via commentaar in een verhaal in de Volkskrant. Kellerhuis zegt dat redactie en hoofdredactie juist gezamenlijk optrekken in een poging de onafhankelijkheid en verschijningsfrequentie van het blad te redden.
In de plannen van Audax zou HP/De Tijd tweewekelijks moeten gaan verschijnen, waarbij voor de inhoud meer zou worden samengewerkt met andere titels van de uitgever.
Eerder deze week werd bekend dat HP/De Tijd in de eerste twintig weken van dit jaar een kwart van zijn advertentiepagina’s is kwijtgeraakt. Het blad had in de eerste twintig weken van dit jaar 87 advertentiepagina’s, tegen 116 in dezelfde periode vorig jaar.