Duitse publieke omroep schrapt online aanbod

05-06-2009 (00:05) - Media

De Duitse zenders ARD en ZDF gaan hun activiteiten op het internet drastisch inperken na kritiek van commerciële zenders en kranten die het online aanbod een vorm van oneerlijke concurrentie vinden. Directeur van de publieke omroep ZDF Markus Schächter heeft gezegd dat hij het online aanbod van de zender met maximaal 80 procent zal verminderen.

Volgens de Duitse krant Die Zeit doet de publieke omroep de ingreep niet vrijwillig, maar zijn ze ertoe gedwongen door een nieuwe wet die 1 juni van kracht is gegaan. Daarnaast zullen de programma's die online te bekijken zijn ook korter op het internet staan. Schächter heeft ook beloofd dat de ZDF zich meer richt op het plaatsen van video's op de site en het reduceren van journalistieke artikelen.

Duitse kranten hadden geprotesteerd tegen de publicaties van de publieke omroep, omdat de gratis informatie zorgt voor oneerlijke concurrentie met media die er geld aan moeten verdienen.


Elsevier

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch