Eerste NRC op compact formaat
08-03-2011 (09:16) - Media
De eerste nieuwe NRC Handelsblad rolde gistermiddag van de drukpers in Amsterdam. De krant verschijnt vanaf nu op compact formaat, net als het allereerste Algemeen Handelsblad van 5 januari 1828 en net als de eerste Nieuwe Rotterdamsche Courant uit 1844.
Met de terugkeer naar deze historische traditie wil NRC Handelsblad de krant nu juist moderniseren. ‘Een compacte krant is toegankelijker voor de lezer’, zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch. ‘De inhoud blijft hetzelfde en de artikelen blijven even lang. Maar op kleiner formaat kunnen we nieuws, analyses en reportages vaak op een vanzelfsprekender manier presenteren. Helder, duidelijk en met een beter ritme.’
NRC Handelsblad blijft door de week onveranderd. Op zaterdag krijgt de krant een weekendgevoel. In de nieuwe NRC Weekend, die ook bedoeld is als weekendkrant voor de abonnees van nrc.next, zijn wel veel veranderingen zichtbaar met onder anderen de columnisten Hafid Boauzza, Tommy Wieringa en Jort Kelder.
V.l.n.r.: Hans Nijenhuis, uitgever NRC Media, Sou Harrachi, NRC Media, Monique Snoeijen, chef Lux, bijlage op zaterdag, Marc Chavannes, columnist en Peter Vandermeersch, hoofdredacteur NRC Handelsblad