Frans publieke bestel reclamevrij

05-01-2009 (10:28) - Media

Vanaf vanavond zijn de vijf publieke zenders van Frankrijk na acht uur vrij van reclame. Door deze overheidsmaatregel lopen de omroepen 450 miljoen euro per jaar aan inkomsten mis. De regering heeft toegezegd het volledige bedrag te compenseren. Geld daarvoor wordt gezocht in een heffing op de reclame-inkomsten van de commerciële zenders en op de inkomsten van mobiele telefonie en internetaanbieders.

De maatregel werd 8 januari van het vorig jaar volstrekt onverwacht gelanceerd door Nicolas Sarkozy. Terwijl zijn gehoor een betoog over de koopkracht verwachtte, maakte de Franse president bekend dat hij de Publieke Omroep reclamevrij wilde maken. zelfs zijn ministers waren niet van het voornemen op de hoogte.
Zijn voornaamste argument was dat afhankelijkheid van reclame-inkomsten de creativiteit en kwaliteit aan banden zou leggen. Anders dan in Nederland heeft het debat over reclame op de Publieke Omroep niets te maken met de positie van de kranten. Franse dag- en weekbladen krijgen in de meeste gevallen al overheidssteun en genieten allerlei voordelen. Een aantal dagbladen probeert wel met een gezamenlijke actie een deel van de vrijvallende advertentiegelden binnen te halen.

Volkskrant

Bureaus

Marketing

Economisch