Goed doel moet goed zichtbaar zijn in de media
21-12-2011 (08:53) - Media
De helft van de Nederlanders vindt het belangrijk dat een goed goel ook zichtbaar is in de media. En voor ruim de helft is het ook belangrijk tot zeer belangrijk dat een goed doel onafhankelijk is van de overheid of andere instantie. Dit blijkt uit Het Goede Doelen Gevoel, een onderzoek van Sanoma Media uitgevoerd door Motivaction. In Het Goede Doelen Gevoel is onderzoek gedaan naar het geefgedrag en de achterliggende motivaties van donateurs.
Persoonlijke betrokkenheid wordt het meest genoemd (76%) als motivatie om te doneren. 46% Van de donateurs draagt bij aan een goed doel omdat het ze een goed gevoel geeft.
Eén derde van de Nederlanders geeft niet aan een goed doel als niet duidelijk is waar het geld heengaat. 27% Zegt dan ook alleen te geven aan doelen met een CBF keurmerk. Hieruit blijkt dat transparantie een belangrijk punt is, mensen willen geïnformeerd worden over wat er gebeurt met hun giften. Slechts één op de tien zegt te geven uit beleefdheid, terwijl bij jongeren één op de vijf dit als motief aangeeft. Het lijkt er dus op dat jongeren gevoeliger zijn voor sociale druk.
Organisaties die met de gezondheidssector, kinderen of natuur en milieu te maken hebben zijn het meest favoriet om aan te doneren. Onderaan staan kerk en levensbeschouwing en welzijn, sport en cultuur. Bij jongeren zijn organisaties die met natuur en milieu te maken hebben minder populair. Zij geven eerder geld voor hulp na rampen en internationale hulpprojecten.