Hillenaar succesvol met Foek
13-01-2012 (08:49) - Media
Maar liefst 66% van de scholieren (her)kent de ‘Foek is zoek’ fake campagne, die gedurende een week door heel Nederland op de Schoolboards te zien was. Hiermee bewijst media exploitant Hillenaar in samenwerking met mediabureau Kinetic en onderzoeksbureau Markteffect dat een niet bestaand merk binnen zeer korte tijd enorme bekendheid kan genereren onder jongeren.
Met dit onderzoek is de effectiviteit gemeten van een Schoolboardcampagne. Eerder onderzoek wijst uit dat Schoolboards een hoog bereik genereren, de effectiviteit van een Schoolboardcampagne was echter nooit eerder aangetoond. Hillenaar heeft daarom in samenwerking met Kinetic en Markteffect de fake campagne ‘Foek is zoek’ opgezet en onderzocht. Foek is een kleine hond met grote vragende ogen die vermist wordt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna vijftienhonderd middelbare scholieren. De website www.foekiszoek.nl is door 17% van de online ondervraagden bezocht. Gemiddeld beoordelen de scholieren de uiting met een 6,8 en vinden zij Foek leuk en schattig. De poster is volgens de jongeren vooral onderscheidend en trekt de aandacht.
De resultaten van het marktonderzoek tonen aan dat het medium Schoolboards zeer sterk is. Maar liefst 92% van de jongeren ziet de Schoolboards minimaal één keer per week en bijna 80% geeft aan de Schoolboards meerdere keren per week te zien. Ruim de helft van de scholieren vindt dat de Schoolboards het schoolgebouw gezelliger maken. Meer dan 40% vindt dat de posters leuke informatie bevatten.
Hillenaar exploiteert ruim vierduizend Schoolboards; deze affichepanelen zijn verspreid op middelbare scholen en mbo’s door heel Nederland. De Schoolboards bereiken circa 955.000 scholieren in de doelgroep van 12 tot 19 jaar.