HOI: NRC.Next stijgt, de Pers daalt
06-01-2009 (10:19) - Media
Dat het barre tijden zijn voor landelijke dagbladen is allang geen verrassing meer. Uit de oplagecijfers van het derde kwartaal van 2008 blijkt dat bijna alle landelijke dagbladen hun betaalde kernoplage hebben zien dalen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Alleen NRC.Next rekent zich gelukkig met een stijgende oplage.
Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van HOI, het Oplage Instituut voor Media Auditing die vandaag zijn bekend gemaakt. De oplage van NRC.Next groeide van 58.785 naar 63.197. De oplage van ‘s Neêrlands grootste krant de Telegraaf kromp van 661.427 naar 631.434. De Telegraaf op Zondag ging terug van 645.447 naar 626.194 stuks. Het AD daalde van 423.733 naar 407.220.
Ook de Volkskrant is de pineut, de betaalde kernoplage daalde van 236.051 naar 230.399. NRC Handelsblad ging van 200.952 naar 190.932. De daling bij Trouw viel mee: van 90.973 naar 89.018. Ook de oplag van het Parool daalde slechts licht: van 63.481 naar 62.429. Het Financieele Dagblad kromp van 56.084 naar 55.672.
Gratis kranten
De totale verspreide oplage van de gratis dagbladen groeit wel nog steeds, met uitzondering van de Pers. De Metro is nog altijd de grootste onbetaalde krant, met een oplage van 487.736. Een jaar eerder in dezelfde periode was dit nog 478.994. De Spits ging van 359.818 in het derde kwartaal van 2007 naar 362.353 in dezelfde periode van 2008. DAG (inmiddels ter ziele) ging van 341.142 naar 355.234. Alleen gratis dagblad de Pers ging behoorlijk terug in oplage: van 460.995 naar 301.827 exemplaren.