HOI: oplage NRC Handelsblad groeit
27-09-2011 (10:56) - Media
Voor het eerst in ruim tien jaar groeit NRC Handelsblad weer. De betaalde oplage van NRC Handelsblad steeg in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar met 0,2 procent tot gemiddeld 189.450 kranten per dag. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde HOI-cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar. ‘De groei zal ook de rest van het jaar doorzetten’, voorspelt NRC-directeur Hans Nijenhuis.
NRC Handelsblad groeit dankzij de vernieuwde redactionele aanpak en het nieuwe compacte formaat. ‘Sinds 1999 daalde de oplage van NRC Handelsblad elk jaar een beetje, zoals dat ook bij andere betaalde dagbladen het geval is’, zegt Nijenhuis. ‘Onder leiding van onze nieuwe hoofdredacteur Peter Vandermeersch, die een jaar geleden aantrad, slaagt de redactie erin relevantere en aangenamere kranten te maken en dat zie je nu in de cijfers terug.’
In het tweede kwartaal werden meer kranten verspreid dan in het eerste kwartaal. Op jaarbasis was er evenwel sprake van een afname van 4,5 procent. De totaal verspreide oplage van de dagbladen is in het tweede kwartaal van dit jaar met 3,8 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De Telegraaf heeft zijn verspreide oplage in het tweede kwartaal zien stijgen. Dit blijkt uit cijfers van het HOI. Waar in het eerste kwartaal van 2011 nog 609.930 kranten werden verspreid, waren er dit in het tweede kwartaal 616.808 stuks. In het tweede kwartaal van 2010 verspreidde De Telegraaf evenwel nog 645.872 kranten. Dit betekent een daling van 4,5 procent op jaarbasis.
Het Financieele Dagblad zag de oplage terugvallen. Werden er in het eerste kwartaal nog 62.685 kranten verspreid, in het tweede kwartaal waren dit er 60.273. Vorig jaar ging het op een oplage van 61.283 stuks.