Jeugd waardeert tv het meest

10-05-2011 (09:11) - Media

De groep kijkers onder de 20 jaar (23 procent van de Nederlandse bevolking) kijkt het minst televisie per dag (2 uur en 50 minuten) en tóch waarderen zij het Nederlandse tv- aanbod het hoogst (7,5). De groep 20- tot 40-jarigen geeft het rapportcijfer 7,0 voor het aanbod op de Nederlandse televisie, de 40- tot 65-jarigen een 6,9. De 65- tot 80-jarigen een 6,6 en de groep 80-jarigen en ouder geeft het een 6,0. Hoe ouder men is, hoe lager het rapportcijfer. De gehele groep van 20 jaar en ouder kijkt ruim 3,5 uur tv per dag.

Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Televizier uitgevoerd is door bureau TeraKnowledge onder 2.600 respondenten. De onderzoeksresultaten geven een representatief beeld van de gehele Nederlandse bevolking. Alle resultaten zijn te lezen in Televizier editie 20, die vandaag verschijnt.

Twee van de drie Nederlanders (66%) huilt wel eens voor de televisie, waarvan 9% zelfs vaak of regelmatig. Vrouwen (82%) huilen meer dan mannen (49%). Huilen is niet de enige emotie die los komt. 43% van de Nederlanders schreeuwt tegen het televisietoestel. En twee op de tien Nederlanders (21%) controleren de sloten op buitendeuren en ramen nog even extra tijdens een spannende film. 7% doet het regelmatig tot bijna altijd en de rest 14% doet het soms..

Bijna een derde (29%) van de Nederlanders praat mee over programma’s die ze zelf niet hebben gezien. En ruim één op de drie Nederlanders (37%) bekijkt weleens televisieprogramma’s om de volgende dag niet met de mond vol tanden te staan, terwijl juist 15% bepaalde televisieprogramma’s helemaal voor zichzelf houdt. Ze kijken er graag naar, maar praten daar liever niet over met andere mensen. Voorbeelden: Bassie en Adriaan, As the world turns, Het kleine huis en Spuiten en slikken.
 
Bijna de helft van Nederland (47%) vindt reclame op televisie vreselijk. 9% van hen zou er zelfs 11 euro per maand voor willen betalen om van de reclameblokken verlost te zijn. 11% vindt dat de reclame op de Nederlandse televisie anders moet. De wensen zijn: geen reclame tijdens de programma’s, kortere reclameblokken en minder vaak. Het geluid van de reclames mag ook minder. Een kwart van de Nederlanders (26%) heeft een wat neutrale houding tegenover reclame, het geeft ze even de mogelijkheid om iets anders te doen. En slechts 2% vindt reclame prima, deze kijkers worden soms op nieuwe koopideeën gebracht.

Meer dan de helft van de Nederlanders (58%) bekijkt televisieprogramma’s via internet (pc, laptop, tablet of smartphone), gemiddeld nog maar 19 minuten per dag. Het zijn vooral de jongeren die hiervan gebruikmaken. De gemiddelde leeftijd van mensen die televisieprogramma’s kijken via internet is 35 jaar. Diegenen die nooit via internet kijken, zijn gemiddeld 53 jaar.

 


Reacties

Hey, youÂ’re the goto eexrpt. Thanks for hanging out here.
Roxanna @ 22-05-2011 23:59 uur

Bureaus

Marketing

Economisch