Kwart bruto mediabudget financiële dienstverleners naar internet
01-12-2011 (08:39) - Media
Voor financiële dienstverleners is internet na televisie het belangrijkste mediumtype in de mediamix. Nielsen is in juli 2011 gestart met een nieuwe registratie van de bruto mediabestedingen aan online display advertising. Uit cijfers over de periode juli tot en met oktober 2011 blijkt dat internet met € 36,3 miljoen een aandeel heeft van 25% in de totale bruto mediabestedingen van € 144,5 miljoen van de branche Financiële Dienstverlening. Naast televisie is radio van oudsher een belangrijk mediumtype voor deze branche. Radio heeft met € 25 miljoen een aandeel van 17,4%
.
Binnen financiële dienstverlening wordt internet met ruim € 10 miljoen het meest ingezet voor het adverteren voor schadeverzekeringen, zoals auto-, reis- en brand- en inboedelverzekeringen. Dat is bijna een derde van de totale bruto mediabestedingen van deze productcategorie. Op enige afstand volgt particulier bankieren met € 6,4 miljoen, waarbij met name online geadverteerd wordt voor spaarproducten (€ 2,7 miljoen) en betaaldiensten (€ 1,9 miljoen). Daarmee heeft internet in deze productcategorie een aandeel van ruim 24% in de totale bestedingen.
Ook voor levensverzekeringen en dan met name uitvaartverzekeringen is internet een belangrijk mediumtype met € 5.3 miljoen en een aandeel van 31% in het totale bruto mediabudget.