‘Muziekrecensent onder druk’
18-11-2010 (09:19) - Media
Muziekrecensenten die gebruik maken van nieuwe technologie en autoriteit verwerven, kunnen relevant blijven voor consumenten. De rest verliest. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de ‘Music Review 2.0’ studie van V-Medialab die vandaag is verschenen. Muziekrecensenten moeten meer autoriteit durven claimen en duidelijker een naam voor zichzelf opbouwen om zich te kunnen onderscheiden van andere recensenten en van user-generated recensies. Muziekrecensenten willen nieuwe technologieën omarmen, maar gebruiken ze door het gebrek aan financiële middelen of kennis (nog) niet altijd.
In het rapport ‘Music Review 2.0’ van V-Medialab is ontstaan door eigen analyse en een deel door discussie met deskundigen. In het rapport geven diverse recensenten en andere deskundigen hun visie op de toekomst van muziekrecenseren. De rol van recensies is immers aan het veranderen. Tot enkele jaren geleden wezen recensenten hoofdzakelijk op goede, nieuwe muziek. Door de opkomst van peer-to-peer diensten, sociale netwerken, recommendation engines (zoals Last.fm en Pandora) en recent ook Spotify zijn consumenten tegenwoordig steeds beter in staat om zelf nieuwe muziek te ontdekken. Tegelijkertijd hebben ‘traditionele’ recensenten ook concurrentie gekregen van talloze blogs en sites over nieuwe muziek, naast user-generated recensies. Dit zet de rol van de ‘traditionele’ muziekrecensent sterk onder druk.
Met het studieproject Music Review 2.0 onderzoekt V-Medialab de toekomst van muziekrecensenten, en de daarbij behorende kansen en valkuilen. In aanwezigheid van een breed samengesteld en deskundig gezelschap ging Search Engine Optimization (SEO) specialist Peter van der Graaf in op de rol van SEO voor muziekjournalistiek en belichtte Chris Bol (eigenaar Cloudspeakers) over de rol van recommendation engines voor muziekjournalistiek. Naast de noodzaak voor muziekrecensenten om autoriteit te verwerven en de nieuwe media veel meer te omarmen waren er nog enkele andere conclusies te trekken. Het moment waarop recensies worden gelezen verschuift: in plaats van voor de aankoop of download van een album, gebeurt dit steeds vaker nadat het album is gekocht. Recensies krijgen daarmee ook een andere en aanvullende functie: meer als entertainment, bieden de recensies achtergrondinformatie en bevestigen of ontkrachten een mening. Ook werd duidelijk dat de kwaliteit van muziekrecensies onder druk staat, omdat professionele (muziek)journalisten in andere branches meer kunnen verdienen en doordat user-generated content steeds meer een concurrent wordt.