Nederlands Dagbladonderzoek tweede bij onderzoeksprijs ESOMAR
28-09-2011 (08:53) - Media
Het onderzoek naar de optimalisatie van de effectiviteit van dagbladadvertenties van heeft bij de Esomar Research Effectiveness Award 2011 een tweede plaats opgeleverd. Het op het jaarcongres van Esomar gepresenteerde onderzoek kon op groot enthousiasme rekenen. Het door Validators en Cebuco ingezonden paper was gebaseerd op een onderzoek in opdracht van Erdee Media.
Esomar is de wereldwijde belangenorganisatie voor marketingonderzoek, en vertegenwoordigd ruim 120 landen (onder andere MOA is aangesloten). De Effectiveness Award wordt toegekend aan marktonderzoek de beste effectiviteit laat zien. Afgelopen woensdag werd tijdens het Esomar Congres met ruim 900 bezoekers de Award overhandigd aan een Australisch bureau.
Deze tweede plaats is een bevestiging dat het Nederlandse onderzoek op internationaal niveau een sterke positie inneemt. Uit het juryrapport: ‘Het genomineerde onderzoek is gekozen uit meer dan 40 internationale papers.’ De jury van Esomar zegt: ‘Het principe is simpel, maar zeer krachtig. Markt onderzoeken die direct resultaat opleveren hebben de toekomst.
De case is in opdracht van het Reformatorisch Dagblad van Erdee Media Groep uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek geven een vernieuwd inzicht hoe consumenten een krant lezen en hoe advertenties opvallen. Adverteerders en media-eigenaren van dagbladen kunnen dankzij concrete learnings eenvoudig tot 25% meer rendement uit dagbladadvertenties halen. Wereldwijd kunnen deze inzichten voor adverteerders extra omzet opleveren.