NOM: Nederland blijft krantenland

04-04-2011 (10:24) - Media

Nederland is en blijft een echt krantenland. In 2010 is het gedrukte dagblad dagelijks door 9,2 miljoen lezers ter hand genomen. Dat houdt in dat vorig jaar elke dag twee op de drie Nederlanders de krant hebben geconsumeerd. Dit blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers van NOM Media, de bron voor printbereik in Nederland. Ook de leesduur van dagbladen, ruim een half uur per dag, is het afgelopen jaar constant gebleven.

De Nederlandse kranten ontwikkelen zich tot nieuwsmerken die naast de vertrouwde gedrukte editie diverse verschijningsvormen kennen. Waar de nieuwssites en e-papers alweer jaren gemeengoed zijn, zijn er de afgelopen tijd in een hoog tempo allerlei nieuwe platforms bijgekomen. Nieuwsapplicaties voor tablets (zoals de iPad) en smartphones zijn onder de gadgetgebruikers immens populair.

De digitale broertjes en zusjes hebben er echter niet voor gezorgd dat de gedrukte krant aan belang inboet. In 2010 waren er dagelijks 9,2 miljoen lezers voor de papieren krant. Er zijn dagelijks 4,9 miljoen personen die landelijke dagbladen doornemen. Met daarbij 4,6 miljoen lezers voor regionale dagbladen en 2,7 miljoen voor gratis kranten is de penetratie van het mediumtype in ons land enorm.

Veel dagbladlezers bekijken dagelijks meer titels; het gemiddelde bedraagt per krantenlezer 1,4 titel. De band van de lezer met de krant blijkt ook uit de wijze van verkrijgen. Slechts een klein deel percentage koopt zijn krant in de losse verkoop, het overgrote deel van de lezers (87%) heeft een abonnement.

De tijd die door de lezers voor een betaald dagblad wordt uitgetrokken is gemiddeld ruim een half uur, maar kan oplopen tot bijna een uur in het weekend. Voor het gratis dagblad wordt een kwartier uitgetrokken.
 


NOM/Cebuco

Reacties

Feitelijk allemaal correct natuurlijk, maar ik mis een beetje de kritische noot. De enige vergelijking met voorgaande periodes bestaat uit de constatering dat de leestijd nog steeds een half uur is.

Indien steeds minder Nederlanders (want daling oplage) de krant nog steeds een half uur blijven lezen, is dat toch een daling? Verder zou ik graag willen weten of het lezen van een dagblad over de verschillende leeftijdsgroepen constant blijft (vergrijzing) en of er een verschil is waar te nemen in de verhouding abonnement vs. losse verkoop (kort cyclische aankooppatronen en minder redactie-binding).

Ik hoop dat NOM hier op kan reageren, anders zal ik mijn eigen analyse hierop draaien en binnenkort op deze locatie de gegevens met de belangstellenden delen.
Niels Bruinsma @ 04-04-2011 11:59 uur

Bureaus

Marketing

Economisch