NPO schrapt digitale kanalen
02-06-2008 (11:16) - Media
Ruim anderhalf jaar na de start van de zeventien digitale kanalen van de Publieke Omroep, blijkt dat er te optimistisch is gedacht over de belangstelling voor de zenders. Het aantal kijkers valt tegen en de distributiekosten zijn erg hoog. Voor het opzetten van de kanalen is dertien miljoen euro per jaar uitgetrokken. Het budget per kanaal varieert van een half miljoen tot 1,3 miljoen euro. De NPO wil daarom enkele themakanalen te schrappen.Jeroen Wassenberg, de woordvoerder van de Raad van Bestuur van de NOS, spreekt van ‘voortschrijdend inzicht’ dat heeft geleid tot de beslissing om te schrappen in het aantal zenders. De woordvoerder spreekt tegen dat alleen de best bekeken themazenders overblijven. Volgens Wassenberg moet er na het enthousiasme uit de beginperiode gekozen worden. Op dit moment vinden er gesprekken met de verschillende omroepen plaats. Wassenberg noemt als belangrijke criteria dat themakanalen ‘relevante onderwerpen en toegevoegde waarde moeten hebben’. Ook ‘overlap in inhoud’ kan reden zijn tot het schrappen van een kanaal.
Nederlands Dagblad