Paul Römer weg als directeur Endemol
12-09-2008 (11:26) - Media
Paul Römer (45) stopt op 1 november als directeur van Endemol Nederland. Hij wordt begin volgend jaar lid van de Raad van Bestuur van Endemol International, waar hij verantwoordelijk wordt voor creatieve ontwikkeling bij de tv-producent. Römer was zes jaar directeur bij Endemol. Zijn opvolger is nog niet bekend. Dat meldt de Volkskrant. In een interview zegt de topman dat hij eigenlijk na vijf jaar al wilde opstappen, maar hem gevraagd was er nog een jaartje aan vast te plekken. Hij zegt een gezond bedrijf achter te laten met een stabiele omzet.Als hoogtepunt noemt hij de begrafenis van André Hazes, die in tweeënhalve dag in elkaar gezet werd, en de Donorshow van BNN en de Natalee Holloway-uitzending van Peter R. de Vries. Het verlies van de Talpa-pitch voor de productie van het voetbal drie jaar geleden, is zijn dieptepunt, toen Eyeworks op het laatste moment met de buit ervandoor ging.
Römer maakt van de gelegenheid gebruik Reinout Oerlemans en zijn Eyeworks nog even op zijn plaats te zetten na maanden van uiterst positieve persberichten van het productiebedrijf over de uitbreidingen in het buitenland: ' Laat ik het maar een keer zeggen: zij positioneren zichzelf vaak als nummer 3 in de wereld, maar daar is helemaal geen sprake van. Wij zijn in Nederland vier tot vijf keer zo groot als Eyeworks, en wereldwijd misschien wel tien keer zo groot. Het is geen competitie. Ik ben helemaal niet bezig met hen. Ze doen het goed hoor; ze zijn een mooi, stevig bedrijf. Maar op wereldschaal stelt het niks voor.’
Welke kant gaat het op in Nederland? ‘Feelgood televisie. Pretentieloze ontspanning. In de buitenwereld is er al ellende genoeg. Kijk naar Het moment van de waarheid met Robert ten Brink. Dat scoorde de eerste aflevering wel goed, maar ik denk toch niet dat het past bij wat mensen willen. Het is hard en gemeen, huwelijken worden onder druk gezet. Ons nieuwe programma Wipeout, waarin mensen een stormbaan met hindernissen nemen, past veel beter in deze tijd. Daar kun je om lachen.'
Volkskrant