RAB: ‘reclame-omzet radio stijgt 3 procent’
27-04-2011 (09:31) - Media
De reclame-omzet van radiostations is in 2010 met 5 procent gestegen. Voor 2011 wordt een stijging van 3 procent verwacht, mede door de volgende positieve ontwikkelingen in de radiomarkt. Dit meldt het Radio Advies Bureau (RAB). De overheid heeft aan de commerciële radiomarkt recent zekerheid gegeven, zodat de zenders tot en met 2017 op hun eigen FM-frequenties hun luisterpubliek kunnen bereiken. Ook nieuwkomers kunnen op de radiomarkt toetreden, want er zijn nog twee FM frequenties beschikbaar, de voormalige Arrow-frequenties.
Qua mediatijdbesteding blijft radio bij de consument het belangrijkste mediumtype. In het onlangs gepubliceerde STIR internetonderzoek is radio koploper met 38 procent aandeel. De verwachting is dat in 2011 opnieuw een record aantal adverteerders radio gaat inzetten. De meest recente luistercijfers van het Continu Luisteronderzoek laten zien dat de radiobeluistering engiszins stijgt. Dit wordt ook bevestigd door de jaarlijkse basisondervraging.