Sanoma en Talpa kopen SBS Groep

20-04-2011 (09:32) - Media

Sanoma en Talpa hebben overeenstemming bereikt met de huidige eigenaar ProSiebenSat.1 over de overname van SBS Nederland. Sanoma wordt voor 67 procent eigenaar van SBS Broadcasting B.V. en Talpa voor 33 procent. SBS is na RTL de grootste televisiemaatschappij van Nederland met drie tv-zenders (Net5, SBS 6 en Veronica), uitgever van twee tv-gidsen (Veronica Magazine en Totaal TV), een uitgeef- en TV productiebedrijf (Veronica Litho, SBS Productions) en de teletekstbedrijven SBS Text VOF en Veronica/Disney XD. Sanoma en Talpa nemen ook deze bedrijven volledig over.

In België neemt Sanoma samen met Corelio en Wouter Vandenhaute & Erik Watté SBS België over. De gecombineerde waarde van de totale transactie in Nederland en België is EUR 1.225 miljoen. De transactie moet worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit(NMa).

In Nederland is Sanoma marktleider in tijdschriften en digitale media. Door hier de TV kanalen van SBS aan toe te voegen, ontstaat een mediabedrijf dat informatie en amusement via verschillende mediatypen overbrengt naar de consument.

Voor de Talpa Media Group, de mediaholding van John de Mol, is de acquisitie in de eerste plaats een strategische investering. Talpa krijgt als ontwikkelaar en producent van content meer mogelijkheden om producten te leveren aan de drie tv-zenders van SBS Nederland. In het verlengde daarvan kan Talpa, door meer bewezen successen op de Nederlandse markt, de internationale exploitatie van haar formats aanzienlijk uitbreiden.

Dick Molman, CEO van Sanoma Media Netherlands zegt hierover: ‘Met de overname van SBS verstevigt Sanoma haar positie op de Nederlandse mediamarkt. In onze optiek is er een unieke synergie te behalen: Sanoma beschikt over veel digitale kennis en specifieke marketingkennis op diverse terreinen zoals vrouwen, food, home deco en automotive. Talpa voegt content toe in de vorm van programma’s die bijdragen aan een optimale programmering. SBS heeft de tv-kanalen die naast de media van Sanoma ingezet kunnen worden. Dit maakt ons uniek en zorgt ervoor dat we als mediabedrijf in staat zijn om in te spelen op de toekomstige behoefte van consument en adverteerder. Samen kunnen we zowel een totaalpakket als maatwerk leveren, de gewenste content produceren en die beschikbaar stellen via elk gewenst distributiekanaal (TV, internet, mobiel, tablets en tijdschriften).’

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch