Sanoma veilt advertentieruimte
12-06-2008 (10:59) - Media
Het is nu nog toekomstmuziek, maar de huidige advertentiemodellen voor print zullen mogelijk worden vervangen door het veilen van advertentieruimte. Oorzaak is het feit dat effectmetingen die mogelijk worden door internet een druk op de adverteerdersmarkt leggen. De tarieven van dagbladen en tijdschriften zijn nu niet gebaseerd op ook maar enige performance. ‘Onze modellen zijn niet houdbaar. We zullen over moeten gaan naar modellen met accountability’, zo sprak Sanoma-topman Dick Molman op het Nationaal Uitgeverscongres 2008, dat door Mediafacts werd georganiseerd.Sanoma zoekt naar mogelijkheden om die modellen in te voeren, maar die zijn sterk afhankelijk van metingen. De marktwaarde van advertentiepagina’s zou kunnen variëren op basis van een veiling, volgens Molman een heel ingrijpende verandering.
Marianna van Leeuwen van Reed Business Information in Nederland voegde toe dat adverteerders meer return on investment willen voor hun reclamegeld. Hiertoe vragen ze de uitgever mee te denken over creatieve proposities. Uitgever Annemarie van Gaal bracht een ander punt in de discussie: adverteren zou een stuk eenvoudiger moeten worden. Volgens haar duurt het een middag rekenen en bestellen voordat een advertentie in de Telegraaf is geregeld. Haar pleidooi stond haaks op de realiteit van crossmedia: reclame maken wordt daardoor steeds moeilijker.
Emerce