'Sponsoring op tv aan banden leggen'
15-06-2009 (09:28) - Media
Sponsors moeten in de toekomst tot een maximum bedrag kunnen steken in tv-programma's van de Publieke Omroep. CDA en SP roepen minister Plasterk (Media) op met een wettelijke limiet te komen, zodat bijvoorbeeld supermarktketen C1000 niet meer heimelijk aan een kinderprogramma van de TROS kan meebetalen.
SP-Kamerlid Van Dijk eist dat voortaan ‘een fors deel’ (50-75 %) van programma’s door de publieke omroep zelf wordt betaald. De rest kan met sponsoring worden aangevuld.
Plasterk dreigt met strenge sancties tegen omroepen die zich niet aan de eigen gedragscode en de Mediawet houden. Van het Commissariaat voor de Media wil hij binnen twee weken opheldering, na publicaties over snoepreisjes op kosten van producenten. Mochten de aantijgingen kloppen, dan hangen de omroepen boetes boven het hoofd.
De voornaamste boosdoeners zijn volgens het NRC de TROS, die zich door supermarktketen C1000 liet betalen, en BNN, waarvan voorzitter Patrick Lodiers extra inkomsten via een bv kreeg van de dvd-verkoop van het komische programma De Lama's.
Volgens BNN gaat met om een door het Commissariaat voor de Media 'goedkeurde nevenactiviteit'. De winst van het programma zou worden gebruikt voor nieuwe programma's. De TROS heeft de officiële stukken van het omstreden kinderprogramma ter inzage gegeven.
Volgens Tineke Bahlmann van het Commissariaat voor de Media wordt het tijd om opnieuw naar de zelfregulering van de publieke omroep te kijken. 'Het is nu te vrijblijvend. In Hilversum moet meer het besef komen dat men met geld van anderen aan het werk is.'