Stir verbetert Telegraaf.nl

30-12-2008 (10:47) - Media

De Stichting Internetreclame (Stir) heeft het lek boven van de foutieve metingen voor Telegraaf.nl over oktober 2008. De cijfers zijn opnieuw gepubliceerd, met een serie waarschuwingen voor mogelijke onnauwkeurigheid. In de aangepaste cijfers heeft Telegraaf.nl een totaal bereik van 22,5 procent. In de eerdere cijfers stond 38,6 procent, tegen 21,4 procent over september 2008. Op 5 december trok de Stir de cijfers in van het domein Telegraaf.nl over oktober 2008. De exploitant gaf toe dat de onregelmatigheid die was vastgesteld in vergelijking met de voorgaande maanden de publicatie ongeldig maakte.

In een verklaring beloofde de Stir: ‘In de toekomst zullen we bij twijfel of grote afwijkingen de uitlevering van de data tegenhouden. Ook al is dat tegen het advies van de technische providers in. Dat is nu niet gebeurd. Ook zullen we scherper toezien op de juistheid van de codering van de websites. Stir oriënteert zich op dit moment op een grootschalige audit op het bereiksonderzoek.’

Inmiddels blijkt de Stir eruit te zijn met het nader onderzoek. De fout zat bij de De Telegraaf en was van technische aard: ‘Bij het ‘redirecten’ van een tweetal domeinen (privé.nl en gametoday.nl) naar gerelateerde secties binnen Telegraaf.nl blijkt een technische procedurefout te zijn gemaakt. Het onbedoelde gevolg hiervan was dat het bezoek van Stir-panelleden ten onrechte werd toegewezen aan het domein Telegraaf.nl.’

Villamedia/Emerce

Bureaus

Marketing

Economisch