The truth about youth: kijkgedrag jeugd onderzocht

11-08-2015 (07:05) - Media

7.06 uur - Wanneer en hoe vaak kijken jongeren video via de verschillende kanalen en VOD-diensten? De hoeveelheid vrije tijd, hun zoektocht naar een identiteit en hun sociale gedrag zijn van groot belang. 
 
Dit blijkt uit het Engelse onderzoek ‘The truth about youth’ dat is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Platypus in opdracht van Thinkbox. SPOT heeft de resultaten samengevat.
 
Startpunt van het onderzoek vormde een kwantitatieve analyse van de totale videoconsumptie in Engeland door Thinkbox. Het betreft videoconsumptie zoals live en uitgesteld TV-kijken, het gebruik van online videodiensten zoals YouTube, DVD’s kijken en Video On Demand diensten zoals Netflix. Uit deze analyse blijkt dat het kijkgedrag van jongeren van 16 t/m 24 jaar nogal afwijkt van het Engelse gemiddelde.
 
Uit de analyse blijkt dat TV-kijken (live, uitgesteld, on demand) voor alle leeftijdsgroepen het dominante kijkgedrag is. Voor jongeren van 16 t/m 24 jaar is het kijkgedrag wel gevarieerder. Voor deze leeftijdsgroep is tweederde (65%) van het kijkgedrag TV-kijken terwijl dit voor de totale populatie 81% is. 
 
Een gedeeltelijke verklaring hiervoor is dat jongeren graag videocontent bekijken via second screens zoals tablets en smartphones. Van deze leeftijdsgroep kijkt 30% via deze schermen, twee keer zo veel als de totale populatie (15%).
 

 


SPOT

Bureaus

Marketing

Economisch