Tijd op internet verdubbeld

11-06-2008 (10:14) - Media

Nederlanders zitten nu dagelijks bijna twee keer zo lang op internet als twee jaar geleden. Driekwart doet tijdens het internetten nog iets anders. Dat blijkt uit een nieuw tijdsbestedingsonderzoek onder 2765 Nederlanders. Het onderzoek door de mediaorganisaties Radio Advies Bureau (RAB), Stichting promotie televisiereclame (SPOT) en Platform Buitenreclame Exploitanten (PBE) werd dinsdagmiddag gepresenteerd.

Multitasken
Nederlanders zijn nu gemiddeld 80 minuten per dag online. Twee jaar geleden was dat nog 43 minuten. De televisie is nog steeds de voornaamste tijdsbesteding met 138 minuten per dag. Multitasken is flink in opmars: in driekwart van de internettijd doen mensen ook tegelijk iets anders, vooral tv kijken of radio luisteren. Twee jaar geleden deed nog maar 60 procent dit.

Het spelen van computerspellen doen Nederlanders gemiddeld 13 minuten per dag, evenveel als het lezen van boeken. Gamen is het lezen van tijdschriften al ruim gepasseerd (6 minuten) en nadert het lezen van kranten (15 minuten).

Muziek
Televisie en teletekst kijken via het computerscherm is goed voor 3,3 minuten per dag. Nog bijna niemand kijkt tv via mobiele telefoons of andere apparaten. Chatten houdt de Nederlander dagelijks gemiddeld 12 minuten bezig. Dat is meer dan muziek luisteren (10 minuten). Bellen via vaste telefoon neemt nog altijd meer tijd in beslag (5,2 minuten) dan via mobieltje (3,5 minuten).
Het onderzoek van 2006 werd nog alleen door SPOT uitgevoerd. De drie organisaties willen met het onderzoek het veranderende mediagebruik in kaart brengen. Van de resultaten zijn nu online tabellen samen te stellen.

Webwereld

Bureaus

Marketing

Economisch