We blijven papieren krant trouw
04-10-2010 (07:57) - Media
Drukke agenda’s en digitale alternatieven ten spijt, de Nederlander blijft gehecht aan zijn papieren krant. Dagbladlezers trekken dagelijks gemiddeld maar liefst een half uur uit voor de betaalde krant en in het weekend zelfs drie kwartier. Dat blijkt uit de gepubliceerde NOM Print Monitorcijfers.
De mediabranche kan vaststellen dat het leesgedrag ongewijzigd is. Ook twee jaar eerder bedroeg de leesduur doordeweeks ca. een half uur en drie kwartier in het weekend. Blijkbaar is de, toch al dagbladliefhebbende, Nederlander niet van plan deze vorm van ‘nieuwsconsumptie’ in te leveren.
Deze constatering is in lijn met recente publicaties van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat de mediarevolutie afgelopen week in perspectief heeft geplaatst. De groep media-innovators is nog vrij klein en ook zij laten de gedrukte krant niet links liggen. Bij het gros van de bevolking is de gedrukte krant het dagelijkse ijkpunt.
Naar deze nieuwe leesduur-gegevens werd met belangstelling uitgekeken. De laatste cijfers dateren door een gewijzigde meetmethode alweer van 2008. Voor mediaprofessionals is het van belang de trends in mediagebruik nauwlettend te volgen. In het gefragmenteerde medialandschap blijkt de krant wederom een stabiele factor voor zowel lezers als adverteerders.
Bij het half uur onverdeelde aandacht voor de krant is er nauwelijks verschil tussen landelijke en regionale titels. Deze worden respectievelijk 31 en 30 minuten lang gelezen.
De gratis titels, die voornamelijk veel reizigers bereiken, weten de aandacht ruim een kwartier vast te houden. De leesduur is daarmee in lijn met de gemiddelde reistijd.
Het weekend blijft het klassieke moment voor verdieping, de krant kan dan rekenen op een leesduur van drie kwartier. De landelijke kranten weten met 46 minuten iets langer te boeien dan de regionale titels (43 minuten). De verschillen zijn zeer gering.