Wegener Huis-aan-huisMedia onderzoekt lezersmarkt
02-11-2010 (08:11) - Media
Wegener Huis-aan-huisMedia, uitgever van dé Weekkrant, heeft Synovate de opdracht verleend om het Huis-aan-huiskrantenonderzoek 2010/2011 uit te voeren. Het is de vierde keer dat dit grootschalig bereiksonderzoek plaatsvindt. In het onderzoek wordt het bereik binnen de verschillende doelgroepen gemeten van de huis-aan-huiskranten, regionale- en landelijke dagbladen en gratis dagbladen. Ook worden kwalitatieve aspecten, zoals leesduur, kwaliteit van de redactie en advertenties en gebruikswaarde van het mediumtype huis-aan-huiskranten opgenomen in het onderzoek.
Sinds het laatste onderzoek in 2007 heeft Wegener Huis-aan-huisMedia nieuwe uitgaven geïntroduceerd in Friesland, Groningen, Limburg, Amsterdam en Amstelveen. Voor landelijke dekking wordt in gebieden zonder eigen uitgaven samengewerkt met o.a. Buijze Pers, Media Totaal Noord, Boom Regionale Uitgevers en Rodi Media. Het is dit jaar dan ook voor het eerst dat er sprake is van een landelijk dekkend Huis-aan-huiskrantenonderzoek. Synovate ondervraagt ruim 29.000 respondenten, in totaal zijn er bijna 700 titels opgenomen in het onderzoek.
André Kooij, Manager Advertentiemarketing & Communicatie van Wegener Media ziet het bereiksonderzoek als belangrijke graadmeter voor het mediumtype huis-aan-huiskranten en in het bijzonder de kwaliteit van dé Weekkrant. ‘De afgelopen drie bereiksonderzoeken hebben onomstotelijk aangetoond dat huis-aan-huiskranten een enorm bereik hebben, echter niet iedereen was en is zich er bewust van. Mede dankzij de resultaten van dit periodiek bereiksonderzoek weten we onze adverteerders en mediabureaus te overtuigen van de kracht van onze huis-aan-huiskranten en zien zij dé Weekkrant als kwalitatief reclamemedium.’