Weinig reclame bij Comedy Central Family
18-06-2008 (12:10) - Media
MTV Networks en tv-producent Endemol starten samen een nieuw digitaal kanaal: Comedy Central Family. De zender is de ‘familie-editie’ van het huidige (analoge) Comedy Central en biedt een brede programmering met Nederlands comedy-product en internationale hitseries.Het nieuwe kanaal past helemaal in de plannen van Endemol, vertelt commercieel directeur Dick van der Graaf. ‘Wij willen verschillende digitale kanalen de markt zetten. Endemol wil naast haar kerntaak, namelijk produceren, zich ook bezighouden met het vermarketen van content en Comedy Central Family past perfect in die formule. Op 1 juli komen we bijvoorbeeld ook met een misdaadnet.’
SparringpartnerVolgens Van der Graaf beschikt Endemol over een uitgebreide library aan rechten van onder meer bekende en succesvolle comedy-series, en een braad scala aan content dat kan worden uitgezonden. ‘Er zijn twee opties als je zo’n nieuwe zender wilt opzetten: je doet het helemaal zelf, of je zoekt een sparringpartner. Op comedygebied was er al een succesvolle zender die een schat aan buitenlands product heeft, namelijk Comedy Central, en daarom leek een samenwerking ons het meest efficiënt. De deal met Dan Ligtvoet was binnen 24 uur rond.’
Endemol heeft het enorme aanbod aan Nederlands product, en Comedy Centrals moederbedrijf MTV Networks is sterk in het bouwen van zenders, merken en digitale kanalen, vult Maurice Hols, Head of Comedy Central, aan. ‘Dit is een natural fit.’ Bovendien is Comedy Central na ruim een jaar in de markt solide, met nog steeds stijgende kijkcijfers. ‘Dit is de juiste tijd voor ons om de grenzen wat verder te verleggen. Het wordt een echte familiezender, waarbij we mikken op een doelgroep van 8 tot 88. Op de zender komt voor zowel jongeren als ouderen herkenbaar amusement.’ Denk daarbij aan Het Zonnetje in Huis, Bobbytrap, SamSam, Vrienden voor het Leven, Ushi & Van Dijk. Maar ook Saturday Night Live, Frasier en That 70’s Show.
Gezapig
Is Hols niet bang dat jongeren afhaken, omdat Nederlandse komedies nog wel eens ‘gezapig’ of ‘flauw’ genoemd worden? ‘Nee, ik ben ervan overtuigd dat deze series weer goed bekeken zullen worden, zeker als je kijkt naar de successen die ze behaalden in het verleden.’ Volgens Hols is er zo weinig mogelijk overlap met het huidige Comedy Central. ‘Een aantal series van de analoge zender zal een doorstart krijgen op het digitale kanaal, mits dit bij die doelgroep past.’
Guerilla-actie
Gaat MTV desondanks ook hier met een fikse guerrilla-actie de media bestoken, zoals ook Comedy Central in de kijker werd gezet? Hols: ‘We gaan Nederland zeker laten weten dat er een nieuwe comedy-zender is. We zijn sterk genoeg om nieuwe kanalen te promoten.’ Comedy Central Family bestaat uit een lineair tv-kanaal, een Video on Demand-aanbod zodat mensen additioneel afleveringen kunnen kopen op elk gewenst tijdstip, en een digitaal magazine. Van der Graaf: ‘Daarin staan allerlei leuke zaken als previews en acties om kaartjes te winnen, en er is een elektronische tv-gids.’
Tenslotte: de reclame. Die is minimaal, zegt Van der Graaf. ‘Er komt geen presentatie, geen reclameblokken. Alleen billboards, met ‘deze vrijdagavond wordt u aangeboden door...’. Wel zo fijn.’