Aanmelden voor de Maatschappelijke Impact Monitor 2023 kan nu

05-04-2023 (12:08) - Sustainable

Onderzoeksbureau Motivaction en HPB starten in juli een grootschalig onderzoek naar het belang van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoordelijkheid voor consumenten. In de Maatschappelijke Impact Monitor wordt onderzocht in welke mate bedrijven aan deze wensen kunnen voldoen.

Resultaten worden in september bekendgemaakt.

Diepere bervinding aangaan

Met de Maatschappelijke Impact Monitor onderzoekt Motivaction sinds 2009 de maatschappelijke impact van bedrijven in relatie tot de merkvoorkeur van consumenten. Sinds 2022 is HPB | Het PR Bureau hierbij betrokken.  Jacqueline Bosselaar, oprichtster van HPB: “Het onderzoek toont hoe je vooruitgang kan boeken en hoe merken een diepere, betere verbinding met mensen kunnen aangaan. De inzichten vormen bouwstenen om écht relevant te worden en blijven in de levens van mensen. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat bedrijven met een oprechte maatschappelijke betekenis een hogere merkwaarde hebben en sneller groeien dan bedrijven die dat niet hebben.”

Grote kans

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten wil dat bedrijven laten zien hoe zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en hierover transparant zijn. Consumenten kijken ook kritisch naar zichzelf: 31% let er bij de aankoop van een product op of dit goed is voor mens, milieu en maatschappij. Gerard van der Werf, onderzoeker bij Motivaction: “Er ligt een grote kans voor het bedrijfsleven om in te spelen op de vraag naar duurzame producten en diensten, met name doordat de behoefte naar duurzame producten en diensten groot is. De manier waarop dat gebeurt is echter cruciaal.”

Deelname

Het online impact onderzoek vindt plaats onder ca. 1.750 respondenten uit het StemPunt-panel van Motivaction en is representatief voor Nederlanders van 18 tot 70 jaar wat betreft opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardenoriëntatie. Geïnteresseerde organisaties kunnen tot en met 31 mei bij HPB aangeven of ze dit jaar (tegen betaling) willen deelnemen aan het onderzoek.