ARMEDANGELS op decarbonisatie reis met Carbonfact

03-08-2023 (13:34) - Sustainable

Vijf jaar na de lancering van de DetoxDenim-collectie verruimt ARMEDANGELS zijn blik: altijd geproduceerd zonder schadelijke chemicaliën, optimaliseert het merk uit Keulen steeds meer de carbon footprint van de DetoxDenim-collectie.

Hieruit blijkt dat individuele opties tot 50% minder CO2 veroorzaken bij de productie dan de gemiddelde jeans die in Europa wordt verkocht. ARMEDANGELS wil meer transparantie, vergelijkbaarheid en bewustzijn creëren door middel van communicatie, zodat consumenten beter geïnformeerd beslissingen kunnen nemen.

Ecologische voetafdruk

Elk product, zelfs de duurzamere jeans, heeft een ecologische voetafdruk. Deze is afhankelijk van veel verschillende factoren, zoals de samenstelling van het materiaal, de verf- en afwerkingsprocessen en de transportroutes. In samenwerking met Carbonfact heeft ARMEDANGELS de CO2-uitstoot van de DetoxDenim najaarscollectie berekend - van grondstof tot eindproduct.

Voor de planeet

Als bedrijf volgt ARMEDANGELS strenge chemische normen volgens de GOTS-certificering en produceert het dicht bij Europa om de transportafstand te verkleinen. De nadruk wordt gelegd op het toegenomen gebruik van gerecycled katoen in plaats van nieuwe vezels - het percentage gerecycled katoen in het jeansassortiment is jaar na jaar gestegen van 5% naar 37%. Dit weerspiegelt de missie van ARMEDANGELS om producten te maken waar mensen van houden en die de planeet zo min mogelijk schaden.

Transparantie uitbreiden

"Geschat wordt dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 10% van de wereldwijde koolstofuitstoot. Het veranderen van de manier waarop we mode produceren en consumeren is cruciaal voor een klimaatstabiele toekomst. Onze missie bij ARMEDANGELS is om producten te maken die de planeet zo min mogelijk schaden en om mensen in staat te stellen te vechten tegen klimaatverandering. We zijn blij om samen te werken met Carbonfact op de decarbonisatie reis. Door de CO2-voetafdruk per product te berekenen en te communiceren, kunnen we betere beslissingen nemen om de impact van onze producten op het milieu te minimaliseren en klanten in staat stellen beter geïnformeerd keuzes te maken. We lanceren de koolstofvoetafdruk-tracker op onze DetoxDenims van najaar 23 en willen de lessen van deze campagne gebruiken om dit transparantieniveau uit te breiden naar andere productgroepen."