Bewuste Visweek? Eet dan geen vis

26-09-2022 (10:48) - Sustainable

Voor de negende keer is de Bewuste Visweek om duurzame visvangst en -consumptie te stimuleren, van start gegaan. Mark Kulsdom, founder van Dutch Weed Burger en milieuactivist plaats vraagtekens bij het initiatief: “Het idee dat het mogelijk is om vis te blijven consumeren, duurzaam of niet, is een illusie en de Bewuste Visweek is niets meer dan een Anna & Elsa pleister op een gapende wond”.

Daarom brengt hij een nieuwe kapitein, om het bewustzijn in Nederland over de impact van visconsumptie op humoristische wijze te verhogen.

Oceanen zo goed als leeg in 2048

De populaire documentaire Seaspiracy maakte het al duidelijk. De visvangst en -consumptie zal flink moeten verminderen. Per minuut worden er wereldwijd vijf miljoen vissen gevangen. Hiermee staan verschillende vispopulaties aan de rand van uitsterven. Als we zo doorgaan dan zullen de oceanen zelfs zo goed als leeg zijn in 2048. Dit brengt de duurzame toekomst in gevaar. Oceanen absorberen alle overschotten aan hitte en slaan maar liefst 93% van de CO2 op. Zakt dit percentage met 1%, dan staat dat gelijk aan de uitstoot van 97 miljoen auto’s.

Om merken te stimuleren om duurzame vis te vangen, consumenten aan te sporen om hiervoor te kiezen en overbevissing tegen te gaan, is negen jaar geleden de Bewuste Visweek opgezet door de twee grootste viskeurmerken, MSC en ASC. Hiermee werd 70% van de vis in de supermarktschappen duurzaam gecertificeerd en gebruik hiervan in de horeca gestimuleerd.

Verkeerd beeld

Een mooi initiatief, vindt Kulsdom, maar onvoldoende: “Als dierenrechtenactivist ben ik superblij met initiatieven als deze om de zee te beschermen. Echter toont dit een verkeerd beeld. De consument denkt bij het kopen van vis met een duurzaam keurmerk goed bezig te zijn, terwijl eigenlijk de algehele visconsumptie zou moeten dalen om te zorgen voor gezonde en welvarende vispopulaties. De oceaan is namelijk voor meer dan 60% onze zuurstofmaker.

Paul Watson, oprichter van de Sea Shepherd Foundation: “Hoe kan je duurzaam vis eten uit een oceaan die stervende is?” Ten minste de helft van de vissersschepen zal aan de kade moeten blijven liggen om overbevissing halt toe te roepen en de oceaan als ons life support system te behouden”.

De nieuwe kapitein

Tijd voor een nieuwe kapitein om het tij te keren, vindt Kulsdom: “Er ontbreekt visie en moreel leiderschap bij de door mannen gedomineerde politieke partijen en bedrijfsleven. De babyboomers zitten verzadigd op het pluche de vooruitgang tegen te houden. Tijd voor een muiterij!”. Door als nieuwe kapitein op de foto te gaan met de plant-based SeaSticks van Dutch Weed Burger, streeft hij ernaar om het bewustzijn over de impact van het eten van vis te verhogen en daarmee de consumptie te laten dalen. Een serieuze boodschap, maar wel in een humoristisch en krokant jasje.  

Zeewier 

Hoe het zit bij de producten van Kulsdom’s eigen merk, Dutch Weed Burger, die verrijkt zijn met lokaal geteeld zeewier uit de Oosterschelde? Kulsdom: “Vis is gezond door de omega vetzuren en daarmee de belangrijkste reden voor personen om dit op hun bord te leggen. Echter, krijgen vissen hun vetzuren door het eten van microalgen. Met Dutch Weed Burger gaan we dus direct naar de bron en bieden we een mooie en betere optie die natuurlijk lekker én plant-based is. Als we op een duurzame manier de zeeën gaan gebruiken voor de teelt van zeewier, dan kunnen we echt monden gaan voeden. Door de hoge kwaliteit hoef je er ook niet zoveel van binnen te krijgen en past het perfect binnen een gevarieerd plantaardig voedingspallet.”