BLACKLIST kondigt innovatief duurzaamheidsprogramma aan
In een wereld waarin de dreigende klimaatverandering het nieuws domineert, is ook de tol die de creatieve industrie op het milieu heeft niet meer te negeren. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde digitale reclamecampagne ongeveer 35% meer koolstof uitstoot dan de gemiddelde persoon in één jaar. En maar minder dan 40% van de bureaus hebben klimaatdoelstellingen om dit aan te pakken. Voor bedrijven in de creatieve sector biedt de weg naar duurzaamheid namelijk unieke uitdagingen, maar ook kansen.
Deze kansen ziet en pakt creatief bureau BLACKLIST met een nieuw, innovatief duurzaamheidsprogramma. In het programma belooft BLACKLIST haar uitstoot te reduceren voor alle activiteiten in de kantoren in Londen en Amsterdam, om uiteindelijk een ‘net zero’ doelstelling te behalen. Dat hoopt het bureau te doen via een nieuwe, innovatieve aanpak.
'We willen we nog meer verantwoordelijkheid nemen voor de veranderingen die we willen zien in de creatieve sector'
Zo wil BLACKLIST een groter ecologisch bewustzijn stimuleren onder werknemers, klanten en partners. Om dit te bewerkstelligen heeft het bureau een nieuwe bonusstructuur ontworpen, om ervoor te zorgen dat werknemers beloond worden voor het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf. Co-founder Dom Ho leidt de Corporate Social Responsibility agenda voor BLACKLIST: “We zijn altijd trots geweest op het bouwen van een eerlijke en inclusieve werkplek, maar dit jaar willen we nog meer verantwoordelijkheid nemen voor de veranderingen die we willen zien in de creatieve sector. Het koppelen van onze duurzaamheidsdoelen aan individuele werknemers bonussen was een grote beslissing, maar we wilden er zeker van zijn dat het hele bedrijf op één lijn zit. "Alhoewel het leveren van uitzonderlijke creativiteit voor onze klanten altijd onze prioriteit zal zijn, zijn we ons zeer bewust van de grotere rol die ons bedrijf speelt in de wereld.”
CO2-voetafdruk verminderen
Co-founder Lola Gamester voegt toe: “Met het groeien van ons bedrijf wordt het aanpakken van onze milieuvoetafdruk nog uitdagender, en met dit programma willen we de balans vinden tussen bedrijfsgroei en emissiereductie-strategieën.” De uitbreiding van het bedrijf naar Location Based Entertainment (LBE) projecten voegt complexiteit toe aan deze inspanningen. BLACKLIST erkent dat duurzame themaparken en resorts een te grote uitdaging zijn om aan te pakken, als niet eerst alle onderling verbonden industrieën samenwerken. Om echt hun CO2-voetafdruk te verminderen in deze grote projecten, is Dom Ho de drijvende kracht achter een initiatief om BLACKLIST's leveranciers en klanten vanaf het begin beter te betrekken. “We bekijken nu goed het duurzaamheidsbeleid van bedrijven waarmee we samenwerken om ervoor te zorgen dat we op één lijn zitten met onze doelen. We zijn ervan overtuigd dat we door samen te werken een enorme impact kunnen hebben."
Eerlijk en transparant
Greenwashing is een van de uitdagingen die de creatieve sector heeft. De angst voor beschuldiging van greenwashing leidt ertoe dat sommige spelers huiverig zijn om hun duurzaamheidsbeleid zichtbaarheid te geven. Eerlijkheid en transparantie bij het aanpakken van de klimaatcrisis is daarom essentieel, volgens BLACKLIST. “We hebben deze stap genomen wetende dat we het niet meteen goed zullen doen - maar onze mening was dat het beter is om ons best te doen en al doende te leren - dan helemaal geen actie te ondernemen.”