Consument wil meer actie tegen klimaatverandering

09-11-2023 (15:48) - Sustainable

Consumenten maken zich grote zorgen over de effecten van klimaatverandering in Nederland. Ze vinden dat er meer actie nodig is en hebben begrip voor rigoureuzere, ingrijpende maatregelen om klimaatverandering zo snel mogelijk te stoppen.

Dit blijkt uit het jaarlijks marktonderzoek Monitor Merk & Maatschappij 2023 van b-open en MarketResponse.
Uit het onderzoek blijkt dat 60% vindt dat klimaatverandering zo snel mogelijk moet stoppen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten maakt zich zorgen over de effecten van klimaatverandering in Nederland en 53% wil meer actie daartegen. De helft (51%) vindt dat de overheid producten moet verbieden als die maatschappelijke schade veroorzaken. 41% vindt dat er een verbod moet komen op reclame voor fossiele producten. Daarnaast geeft 44% aan dat maatschappelijke schade van producten moet worden doorberekend in de verkoopprijs.

Bedrijven verantwoordelijk 

Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor tegengaan van klimaatverandering vooral bij bedrijven en de overheid neer, maar ook bij zichzelf. Driekwart vindt het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen en acht ze verantwoordelijk voor de impact van hun bedrijfsvoering en producten in de hele keten. Men is er voorstander van dat bedrijven de CO2-uitstoot van producten communiceren (48%), bijvoorbeeld via de verpakking of website.
Het geduld is op bij veel burgers

Volgens vier van de tien consumenten is activisme nodig om bedrijven of de overheid in beweging te krijgen, zegt onderzoeker Bart Brüggenwirth van b-open. “Hoewel men zelf niet actief de A12 gaat bezetten met Extinction Rebellion is er bij een grote groep draagvlak voor dit soort acties. Het geduld is op. Burgers spreken de overheid en bedrijven aan om strengere maatregelen te nemen tegen klimaatverandering, zodat men als consument gemakkelijker een duurzame keuze kan maken”, aldus Brüggenwirth.

De consument

Zeven van de tien consumenten vinden dat ze een verantwoordelijkheid hebben bij de aanschaf van producten of diensten. Ruim de helft let op de impact of duurzaamheidsaspecten van aankopen. De meest populaire duurzame maatregelen liggen nog altijd dicht bij huis en zijn niet veel anders dan vorig jaar: het voorkomen van voedselverspilling (86%), de verwarming een graad lager zetten (83%) en minder spullen kopen die niet echt nodig zijn (74%).

Reclamemoeheid

Ruim de helft van de consumenten verwacht dat bedrijven communiceren over hun duurzame activiteiten en hen informeren over hoe ze duurzamer kunnen leven. Men heeft ook meer vertrouwen in merken als ze dat doen. Daar staat tegenover dat de reclamemoeheid is dit jaar toegenomen: 41% heeft genoeg van reclame over duurzaamheid, ten opzichte van 36% vorig jaar. Bovendien wantrouwen vier van de tien consumenten duurzaamheidsclaims.