Crisp behaalt B Corp certificaat

02-07-2024 (09:56) - Sustainable

Online supermarkt Crisp ontving 109 punten voor de B Impact Assessment en is daarmee nu B Corp gecertificeerd. 

Het bedrijf onthult ook duurzame doelstellingen voor de komende jaren: in 2030 moet minstens 30% van de verkochte groenten en fruit van Crisp afkomstig zijn van regeneratieve boerderijen.

Basisvereiste

Het B Lab toetst bedrijven op het gebied van sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en milieuprestaties. Om in aanmerking te komen voor de B Corp certificering, moet een bedrijf minimaal 80 punten in de B Impact Assessment scoren.

Michiel Roodenburg, medeoprichter van Crisp hoopt dat B Corp een basisvereiste wordt voor alle supermarkten: “Het helpt de toekomstbestendigheid van de industrie, omdat het bijdraagt aan transparantie en inzicht geeft in hoe we onze sociale en ecologische prestaties nog verder kunnen verbeteren."

Regeneratieve boodschappen

Crisp wil met het behalen van het certificaat een startschot geven om de ecologische prestaties te verbeteren. De supermarkt is nu aangesloten bij Boeren Natuurlijk, een landelijk samenwerkingsverband op initiatief van MVO Nederland, wat ook gesteund wordt door partners als Naturalis, Wageningen Universiteit, Staatsbosbeheer en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Crisp heeft de eerste vier afnamecontracten met regeneratieve boerderijen getekend. Zij pionieren met landbouwmethodes die voedselproductie combineren met natuurherstel.  

Roodenburg: “Waar duurzaamheid bij traditionele supermarkten vaak gaat over het verminderen van negatieve impact, gaat regeneratie over het maken van een positieve impact. Met de boeren maken we vaste prijs- en volumeafspraken om bestaanszekerheid te stimuleren.”