Een derde van de consumenten bereid om meer te betalen voor duurzame bezorging

24-06-2022 (09:03) - Sustainable

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk (66%), maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Ze zijn wel bereid om hun gedrag aan te passen.
 
Zo zegt 84% bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden, en 68% zou kiezen voor een duurzame afleveroptie als die wordt aangeboden. Iets meer dan een derde van de consumenten (36%) is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch. 
 
Volgens Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, is het goed nieuws dat de consument in de enquête aangeeft zijn gedrag aan te willen passen om duurzamer online te shoppen. “We moeten consumenten handvatten geven voor hoe ze dat moeten doen. Consumenten zien webwinkels als belangrijke informatiebron als het gaat om duurzaamheid over het product of de afleveroptie, geeft het onderzoek aan. Het is cruciaal om klanten inzicht te geven, om transparant te zijn over duurzamere keuzes, en om ze voor te lichten en duurzame opties aan te bieden. Die moet je duidelijk te laten zien.”