Fiets en OV steeds meer gebruikt

08-06-2022 (14:01) - Sustainable

Meer dan de helft van alle reizigers is in de afgelopen drie jaar bewuster gaan kiezen voor het vervoersmiddel dat ze gebruiken. Hoge brandstofkosten, gezondheid en milieu en klimaat leidden onder meer tot een groei in het gebruik van de fiets en het OV en tot minder reisbewegingen. Ook werden meer (elektrische) fietsen verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van RAI Vereniging.
 
Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck versnellen de huidige mondiale ontwikkelingen de transitie naar gezonde mobiliteit en moet ons mobiliteitsbeleid hier beter op aansluiten. Op die manier kan iedereen profiteren en bijdragen aan een gezondere en leefbare samenleving.
 
Reizigers kiezen steeds bewuster voor hun vervoersmiddel. Uit een enquête onder ruim 1.000 respondenten blijkt dat 56 procent van de respondenten de afgelopen drie jaar bewuster is gaan kiezen voor het vervoersmiddel dat ze gebruiken. Dit veranderende keuzegedrag is het vaakst van toepassing op het privé verkeer (48 procent) gevolgd door een combinatie van woonwerk- en privé reizen (32 procent).
 

Meer tweewielers en minder reizen

De drie belangrijkste motieven die tot bewuster gedrag hebben geleid zijn de hoge brandstofprijzen (64 procent), gezondheid (46 procent) en klimaat/milieu (35 procent). Reizigers kiezen nu vaker voor het gebruik van de fiets, hebben een (elektrische) fiets, scooter of motor aangeschaft of zijn minder gaan reizen. Ook reist een deel vaker met het OV. Degenen die uit kosten- of klimaat/milieuoverweging een nieuwe auto hebben aangeschaft, kozen daarbij meestal voor een elektrische auto of (plug-in) hybride.
 
Steven van Eijck: "Reizigers zijn zich steeds bewuster van de impact van reizen op hun omgeving, gezondheid en portemonnee. Dit versnelt de transitie naar bewuster keuzegedrag en daarmee naar gezonde mobiliteit. Dat is cruciaal, maar ik constateer ook dat nog veel kansen onbenut worden gelaten. Zo worden vooral elektrische auto's gestimuleerd terwijl ook (plug-in) hybride auto's een grote bijdrage kunnen leveren aan vermindering van de uitstoot. Of kijk juist naar verbreding van de inzet van (elektrische) scooters voor stedelijke mobiliteit in plaats van het gebruik te ontmoedigen. Ook wordt de potentie van hernieuwbare brandstoffen voor verduurzaming van het rijdende wagenpark van miljoenen auto's, bestelwagens en trucks nog onvoldoende benut. Hier liggen veel kansen om het handelingsperspectief voor reizigers en ondernemers te verbreden zodat iedereen een steentje kan bijdragen aan gezonde mobiliteit."
 

Overheid speelt belangrijke rol

Maar liefst 83 procent van alle respondenten vindt dat de overheid een belangrijk rol speelt bij het stimuleren van gezonde mobiliteit. Om mobiliteit betaalbaar te houden, pleit 46 procent van de respondenten ervoor om brandstof goedkoper te maken. Ook wil 43 procent van de respondenten dat het OV gestimuleerd wordt en pleit 40 procent ervoor dat schone en zuinige vervoersmiddelen fiscaal aantrekkelijker worden gemaakt. Van Eijck: "Gezonde mobiliteit vraagt om een passende (fiscale) stimulering. Zorg als overheid voor voldoende handelingsperspectief door schone, zuinige en veilige vervoersmiddelen voor zoveel mogelijk reizigers en ondernemers aantrekkelijk te maken."