HelloPrint brengt CO2-uitstoot met 29% terug
HelloPrint publiceert haar Duurzaamheidsrapport 2023, de tweede editie van een uitgebreid jaarlijks overzicht van de vooruitgang op milieu- en sociaal gebied. Na het rapport van 2022 belicht de editie van dit jaar (2023) de belangrijke stappen die het bedrijf heeft gezet op weg naar duurzaamheid en identificeert het gebieden voor verdere verbeteringen.
In 2023 heeft HelloPrint de CO2-uitstoot met 29% teruggebracht tot een totaal van 1.759 ton CO2e. Deze vermindering is grotendeels te danken aan gerichte maatregelen in Scope 3-emissies en een verhoogde operationele efficiëntie. Een belangrijke mijlpaal was het behalen van de B Corp-certificering, waarmee hun inzet op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordingsplicht wordt onderstreept. Ze breidden hun milieuvriendelijke productaanbod uit, waarbij 85% van hun best verkopende producten - inmiddels - een duurzaam alternatief heeft. Daarnaast heeft de introductie van Merch by HelloPrint, een nieuw submerk dat zich richt op merkartikelen en promotionele producten, hun duurzame aanbod verder uitgebreid.
Werk aan de winkel
De conversiepercentages voor eco-verkopen blijven laag, wat aangeeft dat er meer daadkracht nodig is om duurzame keuzes tot norm te verheffen. Hoewel 56% van hun bestellingen nu wordt geproduceerd door partners met hoge duurzame standaarden, is het uiteindelijke doel 90%. Logistieke verbeteringen, zoals een toename van 236% in brievenbusleveringen, hebben - mede - de uitstoot verminderd, maar er is blijvend werk nodig om de ecologische voetafdruk verder te verkleinen. “Onze uitdagingen zijn complex en vereisen gezamenlijke inspanningen op alle niveaus van onze organisatie. Maar de steun en toewijding van onze werknemers, partners en klanten geven me vertrouwen in ons vermogen om deze uitdagingen aan te gaan", zegt Isabelle de Wolf, VP Sustainability bij HelloPrint.
Netto nul uitstoot in 2030
Het bedrijf is vastbesloten om in 2030 netto nul uitstoot te bereiken en blijft zijn voetafdruk monitoren en verminderen. Doelstellingen zijn onder andere om ervoor te zorgen dat alle verpakkingen plasticvrij worden en gemaakt worden van gerecycled materiaal. Ook streeft het bedrijf ernaar om voor meer dan 85% van hun producten informatie te verstrekken over de ecologische en sociale impact, zodat klanten duurzamere keuzes kunnen maken.
"Bij HelloPrint geloven we dat verandering begint met bewustwording. Het behalen van de B Corp-certificering is een belangrijke mijlpaal, maar het is nog maar het begin. Ons doel is om in 2030 netto nul uitstoot te bereiken, en we zullen onze activiteiten en productaanbod blijven innoveren en verbeteren om dit ambitieuze doel te realiseren," aldus Hans Scheffer, CEO.