Lush lanceert exclusieve bath bomb in samenwerking met Bont voor Dieren

04-10-2022 (13:12) - Sustainable

Dierproefvrij cosmeticabedrijf Lush wil met hun nieuwe bath bomb 'Wally de Wasbeerhond' - exclusief ontworpen voor de campagne 'Reken af met bont' - aandacht vragen voor het Europees burgerinitiatief dat pleit voor een algeheel bontfokverbod en bontimportverbod in Europa.  

In Nederland geldt sinds 2021 een bontfokverbod, maar wereldwijd worden er nog jaarlijks miljoenen dieren op gruwelijke wijze gedood voor hun vacht. Bontproducten van deze dieren worden ook in Nederland verkocht. Om dit leed definitief te stoppen, genereren stichting Bont voor Dieren en Lush hier samen aandacht voor door een campagne en een exclusief product met het ontwerp van een wasbeerhond: het meest gefokte dier binnen de bontindustrie. De volledige winst van Wally de Wasbeerhond gaat naar de stichting.

Burgerinitiatief

Het burgerinitiatief onderscheidt zich van een petitie; bij 1.000.000 geldige handtekeningen is de Europese Commissie verplicht dit onderwerp in behandeling te nemen, vervolgstappen te zetten en nieuw beleid te vormen op dit onderwerp. Tijdens de campagneperiode van 4 tot 14 oktober vraagt Lush-personeel bezoekers in de winkels en online om het burgerinitiatief te tekenen en worden bezoekers geïnformeerd over de herkomst van bont en het verschrikkelijke dierenleed dat hierachter schuilgaat. Ook kunnen bezoekers bont inleveren.

Live act in de etalage

Bij de Lush Flagship Store aan de Kalverstraat 121-123 in Amsterdam wordt de campagne op Dierendag afgetrapt met onder andere een vijf uur durende act in de etalage, waarbij een performer in een kooi zit opgesloten om het leed dat bont veroorzaakt te visualiseren.