Nederlands familiebedrijf Keune bestaat 100 jaar en focust op toekomst

24-05-2022 (15:43) - Sustainable

Keune Haircosmetics, kortweg Keune, bestaat dit jaar 100 jaar. Als wereldwijd actief professioneel haarverzorgingsmerk zet het bedrijf grote stappen in verdere verduurzaming. Dit blijkt uit het eerste Sustainability Report dat het bedrijf publiceert.

Eelco Keune, CEO van Keune: "Als familiebedrijf denken we in generaties. Het zit in ons DNA om verder te kijken dan de korte termijn. Voor ons is het daarom ook een vanzelfsprekendheid bezig te zijn met de vraag hoe we niet alleen ons bedrijf, maar vooral de wereld beter doorgeven aan de volgende generatie. En hiernaar te handelen."
 

Moreel kompas

Dit betekent ook dat er soms keuzes gemaakt worden die op de korte termijn pijn doen. "Wij hebben een heel sterk moreel kompas. En daar wijken we niet vanaf. Zo doen we geen zaken met China, waar dierproeven verplicht zijn. Hiermee laten we een potentiële markt van 1,3 miljard mensen liggen, maar we maken deze beslissing met volle overtuiging. Want niemand zou toch willen dat er shampoo wordt gesmeerd in de ogen van zijn of haar eigen hond? Daarom staan wij ook niet toe als dit duizenden kilometers verderop wel gebeurt", aldus Eelco Keune.


Keune Cares

Om de impact van de inspanningen op het gebied van duurzaamheid tastbaar en meetbaar te maken, is het bedrijf Keune Cares gestart. Deze strategie met bijbehorende ambities bestaat uit drie pilaren die bijdragen aan het bereiken van de Sustainable Development Goals (SDG’s), opgesteld door de Verenigde Naties: people, production en product. Binnen deze drie pilaren, heeft Keune zich tien heldere doelen gesteld. Deze staan uitgebreid beschreven in het Sustainability Report dat het haarverzorgingsmerk vandaag presenteert.


Doelen

1. Er wordt nooit op dieren getest.
2. Elk jaar investeert Keune in het welzijn en geluk van haar medewerkers.
3. Jaarlijks stimuleert Keune structurele groei van communities.
4. Tegen 2030 is de CO2-voetafdruk van alle activiteiten met 50% verminderd.
5. Tegen 2030 wordt 90% van het water dat in de Keune fabriek wordt gebruikt, gerecycled of hergebruikt.
6. Tegen 2030 wordt 90% van het afval dat in de fabriek en kantoren wordt geproduceerd, gerecycled of
hergebruikt.
7. In 2030 is 100% van de nieuwe verpakkingsmaterialen gemaakt van gerecyclede of biobased materialen.
8. Tegen 2028 is 100% van alle verpakkingen recyclebaar, herbruikbaar en/of hervulbaar.
9. Tegen 2030 is 100% van de natuurlijke ingrediënten die gebruiken worden in de producten en verpakkingen
van Keune volledig traceerbaar en duurzaam.
10. Keune vergroot voortdurend de transparantie en stimuleert duurzame groei in de hele toeleveringsketen.