Patagonia docu ‘The Shitthropocene' onderzoekt het tijdperk van goedkope rotzooi
Patagonia presenteert de documentaire 'The Shitthropocene', een film waarin wordt onderzocht waarom alle kleding tegenwoordig troep is. The Shitthropocene neemt met een flinke dosis humor de consumptiegewoonten van de mensheid kritisch onder de loep en hoe de drang naar meer troep uiteindelijk ons einde kan betekenen. In de documentaire komen verschillende internationale experts aan het woord over de oorzaak en ernst van kwantiteit over kwaliteit.
Koop wat je écht nodig hebt. Dat is de - misschien wat ongebruikelijke - kernboodschap van Patagonia. Je verwacht namelijk niet dat een merk zijn achterban aanmoedigt alleen te kopen wat ze echt nodig hebben. Ruim 50 jaar geleden wisten de oprichters al dat de outdoor uitrustingen die ze maakten van de hoogste kwaliteit moesten zijn, anders zou het troep zijn dat mensen niet nodig hebben.
Duurzame toewijding
Dit resulteerde in Patagonia’s toewijding ‘to use business as a force for good’, waarmee het bedrijf liet zien dat verantwoord ondernemen ook winstgevend kan zijn. In de praktijk betekent dit het maken van items die functioneel, repareerbaar en tijdloos zijn, met zo min mogelijk impact op het milieu, gemaakt door mensen die eerlijk worden behandeld en betaald. Maar ook het maken van films als The Shitthropocene, om consumenten aan te sporen om kwaliteitsproducten te kopen en spullen langer in gebruik te houden door middel van reparatie en doorverkoop.
Patagonia-oprichter Yvon Chouinard vorig jaar schreef in een essay in de New York Times over hun toewijding: “Mensen vragen mij hoe Patagonia het zo lang vol heeft weten te houden... Ik vertel ze dat het onze onafgebroken focus op kwaliteit is. Dat betekent onder andere dat we dingen maken die lang meegaan en die de minste schade aanrichten aan onze planeet.”
De film is hier online te bekijken. The Shitthropocene zal worden vertoond in de winkels van Patagonia in heel Europa. De datum van het evenement in de Amsterdamse winkel wordt later bekend gemaakt op de evenementenpagina van Patagonia.