Polestar roept modewereld op tot stimuleren klimaatneutrale textielinnovatie

08-06-2022 (10:26) - Sustainable

Het Zweedse elektrische automerk Polestar is de grootste partner van de 2022 Global Fashion Summit. Het toonaangevende internationale forum voor duurzaamheid in de mode brengt leden van de mode-industrie, beleidsmakers en belanghebbenden uit verschillende sectoren samen. Het hoofdthema van dit jaar is 'Allianties voor een nieuw tijdperk', gezien de urgentie van samenwerking tussen verschillende bedrijfstakken.

Polestar is het enige bij deze bijeenkomst betrokken automerk en neemt deel om nieuwe partners te vinden voor Polestar 0 – het project met als doel een werkelijk klimaatneutrale auto te ontwikkelen via een sectorbrede aanpak, zonder afhankelijk te zijn van compensatie.
 

Textielwereld

De innovatie in de textielwereld is hierbij van groot belang en Polestar vindt dat de mode-industrie op dit gebied voorop loopt. Het Zweedse merk deed eerder dit jaar al een open oproep voor samenwerking ten behoeve van het Polestar 0-project en wil tijdens de Global Fashion Summit in contact komen met potentiële partners in deze branche.

"Het grootste obstakel voor duurzame innovatie is ons eigen gebrek aan verbeeldingskracht – we moeten alles opnieuw uitvinden om echte verandering teweeg te brengen. Dit begint met samenwerking binnen en buiten onze branche", zegt Fredrika Klarén, Head of Sustainability bij Polestar. "Met name het duurzaam produceren van textiel en zachte interieurmaterialen is een enorme uitdaging tijdens de transformatie naar klimaatneutraliteit."
 

Uitstoot

De mode- en de transportindustrie zijn samen verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde uitstoot. Het potentieel voor reductie is immens, en nog groter als er wordt samengewerkt. Fredrika Klarén vervolgt: "De mode- en auto-industrie zijn twee grote uitstoters van CO2. Beide hebben veel complexe uitdagingen als het gaat om duurzaamheid, gerelateerd aan het gebruik van hulpbronnen, mensenrechten en transparantie. We zitten nu in het ‘klimaatdecennium’ en samenwerking is cruciaal".

Federica Marchionni, CEO van Global Fashion Agenda: "Het aanstellen van Polestar als onze belangrijkste partner van de Summit zegt alles over wat we willen bereiken met onze sectoroverschrijdende aanpak. Polestar loopt met zijn gedurfde doelen voorop in de auto-industrie op het gebied van duurzaamheid. De aanpak van Polestar, vooral als het gaat om radicale verandering in plaats van stapsgewijze verbeteringen, is ook een inspiratie voor de mode-industrie. Voor degenen die met duurzame materialen en textiel werken, is de oproep van Polestar tot samenwerking een geweldige kans en businesscase om innovaties op een nieuw gebied te verkennen en toe te passen."