Zonne-energie maakt een grote stap voorwaarts

18-07-2022 (09:57) - Sustainable

Fossielvrije alternatieven zijn op de huidige markt in overvloed en worden volop getest op efficiëntie, betrouwbaarheid en levensduur. Zonne-energie is het meest besproken alternatief is in het medialandschap. Dit blijkt uit het media report ‘The Big Solar Power Leap’, van Meltwater.
 
Meltwater heeft met onder andere hun eigen media monitoring tool onderzoek gedaan naar de toename van gesprekken over zonne-energie in het Europese medialandschap. Het gesprek over zonne-energie neemt elk jaar geleidelijk toe en wordt in verschillende gerelateerde media besproken: B2B (56%), B2C (28%) en de overheid (16%).
 
In het algemene debat binnen B2B gerelateerde media blijkt een sterk geloof in de zonne-energie te zijn als oplossing voor de klimaatcrisis en de sleutel tot onafhankelijkheid van de Russische energievoorziening (32%). De meest prominente aantrekkingsfactoren om de toename van zonne-energie te stimuleren, zijn de voordelen die het voor het klimaat met zich meebrengt (40%), constante technologie (32%) en ontwikkeling van de industrie (32%).
 
Wat betreft berichtgeving in de media gericht tot huishoudelijke consumenten (B2C), gingen de gesprekken in de onderzoeksperiode over de toegenomen vraag naar zonnepanelen en de achterliggende factoren en de gevolgen die dit met zich meebrengt. Binnen de discussie over particuliere huishoudens werd de prijs (68%) en het vermogen om op lange termijn winst te maken (24%) van groter belang geacht.


Geïmproviseerde oplossing

Bij het analyseren van de gesprekken van media gerelateerd aan de regering over zonne-energie, is het duidelijk dat media aandringt op toenemende behoefte aan oplossingen om energie vanuit één nationale plek te implementeren (46%). De versnelde vraag om onafhankelijk te worden van de Russische energievoorziening en de overgang naar hernieuwbare energie die niet snel genoeg wordt ontwikkeld, noemen landen niet-hernieuwbare energiebronnen als een 'geïmproviseerde oplossing' (43%).