
Aftellen naar ADCE Awards met Rogier de Bruin (Ace)
Op vrijdag vindt de 34e editie van de ADCE Awards plaats. Nederland levert dit jaar drie finalisten én vier juryleden. In aanloop naar de uitreiking in Barcelona tellen we iedere dag af met één van de juryleden. Vandaag: Rogier de Bruin, ECD en partner van Ace en jurylid in Film & Audio.
Hoe kijk jij naar de positie en potentie van de ADCE Awards binnen het redelijk verzadigde, internationale award-landschap?
Rogier de Bruin: "Het mooie aan de ADCE is dat alleen werk wordt ingestuurd dat al lokaal heeft gewonnen. Je zou dus een Europese best-of-the-best verwachten. In de praktijk doen landen als Engeland niet mee, waardoor veel toppers die je later in Cannes terugziet hier ontbreken."
Wat is de toegevoegde waarde van de ADCE Awards ten opzichte van grotere broer Eurobest?
"ADCE zou, als alle topbureaus zouden meedoen, een minder commerciële en daardoor charmante tegenhanger van Eurobest kunnen zijn. Dus de potentie is er, maar het wordt nog niet helemaal benut."
Nederlandse finalisten
Hoe steekt de kwaliteit van de Nederlandse finalisten dit jaar af tegen die van eerdere edities?
"De grote winnaars van de afgelopen ADCN, YoungCapital en Marktplaats, zijn hele specifieke, lokale merken, die het in het algemeen minder goed doen bij de Europese award shows. En Hennessy was niet ingezonden."
"Mooi om te zien dat reclame op sommige plekken niet alleen merken, maar ook het verzet een stem geeft"
In hoeverre benen we de andere Europese landen qua creativiteit bij?
"Creatief doen we prima mee in Europa. Maar op het gebied van craft worden we voorbijgestreefd door landen waar de budgetten lager liggen, maar waar de liefde voor film en afwerking extreem hoog is."
De categorie Film & Audio
Welke trends vallen jou op in het werk van de finalisten binnen jouw categorie?
"Veel winnende campagnes uit Oost-Europa hebben een protestelement tegen populistische of beperkende overheden. Mooi om te zien dat reclame op sommige plekken niet alleen merken, maar ook het verzet een stem geeft."
Wat maakt jou categorie dit jaar uitdagend/interessant om te jureren?
"Je ziet dat landen zoals Oekraïne, maar ook landen in dezelfde regio, zoals Georgië, veel meer nationale cultuur en actuele politiek in hun werk verwerken dan we in West-Europa gewend zijn. Daardoor kon ik nerd-diep duiken in die context- alleen dat maakte het jureren voor mij al de moeite waard."
Tip van Rogier
Welke gouden concrete tip heb jij voor makers die in 2026 een case willen insturen?
“Doe het niet. Stuur in de categorie film aub gewoon de film in, en niet een film over de film. Al had, eerlijkheidshalve, mijn favoriete campagne van het jaar, Mimir es genial, van matrassenmerk What The Sleep, wel een akelig goede punk-vibe case-movie. “
Deel drie
Morgen komt Jasper Vierboom (Wolfstreet), jurylid in de studenten-categorie, aan het woord. Mis het niet!