Appen met DDMA jurist Naomi Van Der Louw

Appen met DDMA jurist Naomi Van Der Louw

19-05-2022 (16:18) - Appen met

Influencers met meer dan 500.000 volgers krijgen voortaan te maken met extra regels in de Mediawet. Op 1 november 2020 werd het al duidelijk dat de regels voor influencers zouden uitbreiden, en dat is deze week dus gebeurd. Informatiejurist bij DDMA Naomi van der Louw duidt de nieuwe regels.
 
Leuk dat je wat vragen wilt beantwoorden over de nieuwe regels!
Ten eerste: wat weet je van wat de aanleiding is geweest voor de aanpassingen van de mediawet in zijn eerdere vorm?

Vanuit Europa werd gezien dat er een enorme verschuiving heeft plaatsgevonden van televisie naar online media, zeker onder jongeren. Het werd daarom voor de wetgever tijd om de regels voor televisie en social media meer gelijk te trekken. Het hoofddoel daarbij was het beschermen van jonge kijkers.

Vind je de regels, in jouw professionele mening, adequaat? Met het in acht nemen van dat doel?
Ja, ik denk dat de impact die social media heeft inmiddels vergelijkbaar of zelfs groter is dan televisie, en dan is het niet gek dat daar extra regels bij komen kijken. Het geeft ook aan dat de influencermarketing sector echt professioneel en volwassen geworden is.
In 2014 heeft DDMA hier ook al een grote stap in gezet om zelfregulering te maken die o.a. transparantie over reclame voorschreef. Maar nu ook het Commissariaat voor de Media boetes kan opleggen hopen we dat influencers zich nog beter aan deze regels gaan houden.

De regels pas toepasselijk bij een hoeveelheid volgers van meer dan 500.000, toch? dat is een flinke hoeveelheid. zouden deze regels niet ook bij minder al positief effect kunnen hebben?
Klopt, het gaat nu om een groep van zo'n 150 influencers die onder de regels van het Commissariaat gaan vallen. Wel verwachten we dat de grens van 500.000 volgers op den duur wordt verlaagd naar bijvoorbeeld 100.000 volgers.
 
Juist
Daarnaast denk ik dat het nieuws ook de influencers onder dat volgersaantal wel heeft wakker geschrikt. Zij kunnen dan wel (nog) geen boetes krijgen, maar moeten zich wel gewoon aan alle regels uit de Reclamecodes houden.
Juist om die regels óók aan de kleinere influencers over te brengen, hebben we een handige overzichtswebsite gemaakt: www.influencerregels.com

Wat denk je dat de impact gaat zijn van de nieuwe regels? Hoe gaan bureaus, merken en influencers hier het beste mee om, denk je?
Ik denk dat het best even zoeken wordt nu voor die partijen bij het opzetten van nieuwe samenwerkingen. Welke vermeldingen moet je nu precies gebruiken, op welke plek zet ik die en hoe ver mag ik gaan in het aanprijzen van bijvoorbeeld een mascara in mijn vlog?
Dingen als unboxingvideo's maken van speelgoed mag volgens het Commissariaat niet meer, dus zeker in die branche zal de impact wat groter zijn
Maar uiteindelijk is er best veel mogelijk, als je maar duidelijk vermeldt wanneer je reclame maakt / een product gratis hebt gekregen
Dat is uiteindelijk de kern

Dat is geen slechte samenvatting, haha
Wat vinden influencers zelf hiervan? Heb je al iemand van die 150 influencers gesproken hierover?
Ja zeker, en de meesten vinden het eigenlijk heel logisch dat deze regels er nu zijn
Het hing ook al heel lang in de lucht dat deze wet er zou komen, dus ze zijn vooral blij dat er nu eindelijk duidelijkheid is
Dat is begrijpelijk inderdaad
Dankjewel voor je duiding, Naomi!

Graag gedaan!
 

Industry Meetup

DDMA organiseert op 31 mei samen met bvA een Industry Meetup over de nieuwe influencerregels, met sprekers van onder meer het Commissariaat voor de Media.